Full version: vitlök
Therese77
kan man plantera "köp" vitlök? eller måste man köpa sätt lökarna?
De ser ju precis likadana ut!!!

Novis laugh.gif
rosita
jag sätter alltid vanlig "köp" vitlök. Det går bra tycker jag. Jag sätter både på hösten och våren, de höstsatta blir färdiga tidigare. smile.gif
Rossi
När det gäller vitlök så ska man inte köpa vanlig matlök i affären och använda som sättlök eftersom det kan finnas sjukdomar i den löken och får du ut den sjukdomen i grönsakslandet så kan du inte odla någon lök där på flera år.

Allt enligt Åke Truedsson som jag var på vitlöksodlingskurs hos.
AndreasBlomquist
CITAT (Rossi @ 17-05-2005, 17:58)
När det gäller vitlök så ska man inte köpa vanlig matlök i affären och använda som sättlök eftersom det kan finnas sjukdomar i den löken och får du ut den sjukdomen i grönsakslandet så kan du inte odla någon lök där på flera år.

Med risk att få huvudet avhugget så måste jag säga att det kanske bara Åke och övriga sättvitlöksförsäljare säger i förhoppning om att vi istället ska köpa deras sättlök till ett överpris som heter duga? sleep.gif Nja, lite krasst kanske men det är ju flera här på forumet som odlar "köp"-vitlök utan några problem.
Rossi
Jo, tanken har också slagit mig men Åke verkar vara en väldigt seriös person.

Jag vet inte hur stor risken är att få in den här svampsjukdomen men när jag ändå var hos Åke så tyckte jag att det var bättre att köpa hans sättlök än att riskera sjukdom i grönsakslandet.

Sättlöken är ju en engångskostnad dessutom. När jag väl har köpt den en gång så spar jag sedan de bästa skördade vitlökarna och använder som sättlök nästa gång. Så mina köpta sättlökar för kanske 100 kronor ger mig vitlök många, många år framöver och det tycker jag att det är värt i jämförelse med risken för sjukdomar.
Ingrid på Västkusten
CITAT (AndreasBlomquist @ 17-05-2005, 18:24)
CITAT (Rossi @ 17-05-2005, 17:58)

Med risk att få huvudet avhugget så måste jag säga att det kanske bara Åke och övriga sättvitlöksförsäljare säger i förhoppning om att vi istället ska köpa deras sättlök till ett överpris som heter duga? sleep.gif Nja, lite krasst kanske men det är ju flera här på forumet som odlar "köp"-vitlök utan några problem.

Inte jag!
Hugamig för köpevitlök!
Vitlöksutsäde är dyrt jajemen men det är en engångskostnad för Du tar eget utsäde efteråt och då är det inte dyrt alls.
Alternativ till Åke T är Törnviks Frö - de säljer både vår och höst, största urvalet är på hösten.

Visst - jag tyckte jag var duktig och fick fin vitlök när jag tog jättefin köpevitlök men sedan jag gick på de selekterade sorterna dubblade skörden. I storlek! Vi är storkonsumenter, vill man bara ha en fyra fem lökar på skoj så tycker jag det är lite overkill med utsäde, men går man in för det så nöjer man sig inte :-)

Mkt beror också på HUR man odlar den och ens förutsättnngar. Jag har haft tur också med köpevitlök och ett år då allt slog fel. Och flera år med halvdant resultat. Och dte har slagit fel ett år med utsäde med men då var det lökfluga och det är hemskt när man råkar ut för den!!

Odla rman 'bara' för grönt så går det bra med köpevitlök. Och så är det höstsättning som ger bra resultat för de flesta sorterna. De asiatiska sorterna kanske är lit eknivigare norröver men erfarenheterna här på Forumet är mkt delade när det gälller de sorterna. Och det finns ett flertal som har 'goda' erfarenheter av köpevitlök, men de har aldrig odlat av utsäde.
Och när man väljer utsäde -KÖP INTE Thermidrome! Det är den vanligaste sorten och i mitt tycke ganska så värdelös för svenska förhållanden då den får stresslökar på kort stjälk då den inte gillar våra svenska vårar alls.

Prata gärna med Birgitta på Törnviks Frö, hon säljer till de få som odlar vitlök kommersiellt i Sverige och ha rmkt goda erfarenheetr.
Asiatisk vitlök får man INTE tag i via Törnvik utan via Åke T och detta Forum på sensommaren. Den är 4 ggr starkare än 'vanlig' vitlök :-))
Rossi
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-05-2005, 08:14)
Och när man väljer utsäde -KÖP INTE Thermidrome! Det är den vanligaste sorten och i mitt tycke ganska så värdelös för svenska förhållanden då den får stresslökar på kort stjälk då den inte gillar våra svenska vårar alls.

Hm, det beror nog på var man bor. Vi bor i Skåne i zon 1 och vi har bl.a. Thermidrome och är väldigt nöjda med den sorten.

Vi köpte fyra olika sorters sättlök av Truedsson och har aldrig misslyckats något år med någon av dem.
Ingrid på Västkusten
Rossi - jag bedriver lite av en kampanj emot Thermidrome då det finns så otroligt mkt sorter 'garlic for dumies' d v s som man får bra resultat av oavsett nästan, men så envisas 'alla' med den sorten, inte för dne är bra utan för att dne är den vanligaste!

Nu har vi inte kalkig sandjord här och oftast vårtorka ( ja inte i år hihi) men jag ahr märkt att även torka mitt i sommaren kan ge dessa förb..... stresslökar!

Jo jag kan också rek Åke T till 100% men hanses sorter tar ju ofta slut snabbt - och Törnvik är ett utmärkt komplement till hanses tjofräsar ;-)
Rossi
Jag förstår - men jag tycker att det är synd att varna för Thermodrome när man får så otroligt stora och fina lökar av den ..... laugh.gif Vi har den för att den är så fin - inte för att den är vanlig.

Vi har styv lerjord här. Vi blandar upp den med kogödsel och vitlöken stormtrivs!

Vi är självförsörjande på vitlök i princip hela året. De sista lökarna från ifjor börjar skrumpna ihop nu och vi kan ju inte skörda nya förrän i slutet av juli så där är ett litet glapp, tyvärr!
Ingrid på Västkusten
Okej :-)

Jag ahr stormvattnat Themidrome och lyckades ETT år hyfsat med den - sök på Forumet - vi är flera som gormar om den ;-)

Min favvis är Hammar annars - och Sprint & Primor. Leningradskij med ;-) asiatiska är vansinnigt mkt att föredra framför 'softnecks' ..... har Du provat dem?

Också lerjord fast med lägre pH så det är Algomin å sådant som gälelr här. Fick mig en fingervisning när jag int ekunde odla cikoria ;-))
Rossi
Leningradskij har vi också testat och den tycker vi om.

Ja, det är ju tur att det finns mycket att välja bland! Det är ju inte så mycket smaken som skiljer direkt utan mer storlek och utseende på lökarna som varierar och hur lätta de är att skala.

Vi kan väl i alla fall vara överens om att det är kul att odla vitlök och att det är gott!
Susanna
Ja, visst är det gott med vitlök. Vi är storkonsumenter och förbrukar cirka 80 lökar per år. Jag har provat några olika sorter men just nu är det Leningradskij som gäller. Tycker att den är suverän både vad gäller storlek och hållbarhet. Har haft Termidrone tidigare men har gett upp den tillfälligt, har haft problem med stresstänglarna, trots zon 1.

Hammar och Sprint & Primor har jag inte testat. Vad har de för egenskaper som du kan rekommendera Ingrid? Kanske vore läge att testa något nytt! Och i år ska jag försöka ta mig iväg på Åkes helgkurs. Har tänkt på det i flera år men det har inte blivit av!
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Hammar är ganska så lik Leningradskij i växtsätt utseende och skörd - vi började med Hammar så det är liksom den som nämns före Leningradskij.
Sprint och Primor och så borde jag nog nämna Cledor egentligen före dem är andra typer av vitlök. Ja de är tidigare och blir fina feta och lättskalade bra vitlökar UTAN stresslökar på kort stängel. Nu har vi haft en kylig blöt vår sådet skall bli spännande å se hur det blir i år - stämmer det med vad di gamle säger så blir det en glödhet sommar!
Squashsommar!
Vad är det som gör en bra vitlk hos oss?
Lagringstid, storlek på lök, mängden klyftor per lök också - annan orsak till å gilla de asiatiska ;-)
Vi har också satt Printanor i år för å testa långlagrinsdugligheten. Har fortfarande vitlök i köket men de har börjat gro nu så smått. Förargliga är ju att jag brukar dela upp vitlökarna i lång och kort hållbarhet och sedan gör jag av med namnlapparna nån gång mitt i vintern så jag vet bara att det är långlagrarna jag äter utav. Cledor har en väldans karakteristisk form på löken så den ser man vilken den är!

Har helöler ej varit på Åkes helgkurs men har ju häftet :-) hade varit kul här med att komma iväg på någe sådant! Fast Augusti är en sådan otroligt upptagen månad.....
Har också ett par roliga alliumböcker bl a en australisk som är jättebra.
Rossi
Om ni är intresserad av Åke Truedssons vitlöksodlingskurs så brukar den vara första helgen i augusti. Fast den varar inte hela helgen utan bara ett par timmar. (Bara så att ingen missuppfattar termen "helgkurs".)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon