CITAT (AndreasBlomquist @ 17-05-2005, 18:24)
CITAT (Rossi @ 17-05-2005, 17:58)
När det gäller vitlök så ska man inte köpa vanlig matlök i affären och använda som sättlök eftersom det kan finnas sjukdomar i den löken och får du ut den sjukdomen i grönsakslandet så kan du inte odla någon lök där på flera år.
Allt enligt Åke Truedsson som jag var på vitlöksodlingskurs hos.
Med risk att få huvudet avhugget så måste jag säga att det kanske bara Åke och övriga sättvitlöksförsäljare säger i förhoppning om att vi istället ska köpa deras sättlök till ett överpris som heter duga?

Nja, lite krasst kanske men det är ju flera här på forumet som odlar "köp"-vitlök utan några problem.
Inte jag!
Hugamig för köpevitlök!
Vitlöksutsäde är dyrt jajemen men det är en engångskostnad för Du tar eget utsäde efteråt och då är det inte dyrt alls.
Alternativ till Åke T är Törnviks Frö - de säljer både vår och höst, största urvalet är på hösten.
Visst - jag tyckte jag var duktig och fick fin vitlök när jag tog jättefin köpevitlök men sedan jag gick på de selekterade sorterna dubblade skörden. I storlek! Vi är storkonsumenter, vill man bara ha en fyra fem lökar på skoj så tycker jag det är lite overkill med utsäde, men går man in för det så nöjer man sig inte :-)
Mkt beror också på HUR man odlar den och ens förutsättnngar. Jag har haft tur också med köpevitlök och ett år då allt slog fel. Och flera år med halvdant resultat. Och dte har slagit fel ett år med utsäde med men då var det lökfluga och det är hemskt när man råkar ut för den!!
Odla rman 'bara' för grönt så går det bra med köpevitlök. Och så är det höstsättning som ger bra resultat för de flesta sorterna. De asiatiska sorterna kanske är lit eknivigare norröver men erfarenheterna här på Forumet är mkt delade när det gälller de sorterna. Och det finns ett flertal som har 'goda' erfarenheter av köpevitlök, men de har aldrig odlat av utsäde.
Och när man väljer utsäde -KÖP INTE Thermidrome! Det är den vanligaste sorten och i mitt tycke ganska så värdelös för svenska förhållanden då den får stresslökar på kort stjälk då den inte gillar våra svenska vårar alls.
Prata gärna med Birgitta på Törnviks Frö, hon säljer till de få som odlar vitlök kommersiellt i Sverige och ha rmkt goda erfarenheetr.
Asiatisk vitlök får man INTE tag i via Törnvik utan via Åke T och detta Forum på sensommaren. Den är 4 ggr starkare än 'vanlig' vitlök :-))