Full version: Passionfrukt.
Jockeg
Hej!

Jag planterade några passionsfrukts frön (från en matbutiksköpt frukt) för ca en månad sedan. Nu har några kommit upp ur jorden.

Vad ska jag göra för att de ska må bra och bli stora och starka?

MVH, Jocke.
Pia mitt i Skåne
Hejsan.
Just nu är vi många som har fått upp ögonen för alla sorters passifloror, men det är inte många som är så hemma i att så dem ännu. Jag skulle nog ändå rekommendera dig att plantera om dem i plantjord när de har fått 2-3 riktiga blad, hålla jorden fuktig, får växten torka ut för mycket får man lätt spinn på den. Sedan vill den efterhand ha något att klänga på också, det är ju en klängväxt.
Vi vill gärna höra mer om hur du har sått dina frön, typ i vilken jord, hur varmt sådden står och annat nyttigt. Flera av oss har beställt frön till olika passisar, så alla nya kunskaper kommer väl till pass.
Välkommen hit förresten!
Pia
Jockeg
Tack!

Jag tog ca 30 st frön ur en frukt, tror det var i februari.
-10 st planterade jag direkt i en kruka med vanlig blomjord, men det blev ingenting.
-10 st lade jag på en bit våt hushålls papper i en plastpåse som jag "blåste" upp, så det blev ett litet drivhus. Men det blev ingenting av det heller.
-De sista 10 lade jag i en liten plastpåse i kylen. I slutet av maj planterade jag dem i en lite kruka med blomjord. Och för någon dag sedan bröt den första upp ur jorden, idag såg jag en till. Krukan har jag haft i ett fönster i norr läge. Men nu har jag flyttat krukan så de ska få lite sol. Var det bra att flytta den?

MVH, Jocke.
lisselbo
Har också sått Passionsfrön från köpefrukt.
Jag lade dom bara i såjord i ett litet drivhus med lufthål.
Lät dom stå i rumstemperatur, det tog inte alls många veckor förräns dom hade kommit upp.
Alla frön jag sådde har kommit, tror att det var 8 st.

Däremot, av fröer jag köpte från Impecta så har det inte blivit nå´nting, Passiflora quadrangularis, Barbadin.
Tror att jag vattnade för mycket så att fröerna ruttnade bort.
Tömde ur jorden ur krukorna och kunde inte hitta ett endaste frö.
mvh Marie
Rossi
Med risk för att jag är ute på riktigt hal is här - men jag har för mig att jag har hört att passionsfrukt som man köper i affären inte har någonting överhuvudtaget med Passiflora-krukväxten att göra utan att det är en helt annan växt.

Har jag fel för mig eller är det fler som har fått samma information som jag?
Pia mitt i Skåne
Plantorna vill säkert ha lite sol, kanske inte direkt i solen hela tiden, då kanske de blir brända.
Ajaj då. Passiflora quadrangularis är en av dem som jag har beställt. Då får jag hålla lite koll på fröerna alltså... De vill kanske ha lite kyla innan de gror.
niklaswik
Rossi: Du har hört fel isåfall. smile.gif Det är Passiflora edulis som säljs i affärerna.

Ang. övriga passifloror så sådde jag igår quadrangularis, racemosa och subpeltata. Återstår att se hur det går med dom.

Jag lade dom i blöt i ungefär 16 timmar (orkade inte vänta längre än så tongue.gif ), sen sådde jag dom grunt i vanlig såjord med ett litet "hemkonstruerat undervattningssystem".. biggrin.gif

Känns som om det skulle kunna bli lite för blött för dom men jag hoppas inte det.

Jag har tre små caeruela varav en drog iväg nå grymt senaste dagarna och numera är ungefär 3-4 cm längre än dom andra två! ohmy.gif Ingen aning varför men kul är det biggrin.gif
Rossi
OK! Skönt att få ordning och reda på fakta!

Jag väntar på mina fröer från Impecta. Det ska bli spännande att se om jag lyckas!
Pia mitt i Skåne
CITAT (niklaswik @ 18-05-2005, 09:03)
Rossi: Du har hört fel isåfall. smile.gif Det är Passiflora edulis som säljs i affärerna.

Den som nu sa det till dig menade kanske att frukten inte är densamma som krukväxten som säljs som blå passionsblomma och i så fall menar personen helt rätt, men båda är Passifloror...

Jag tycker att det blir mer och mer spännande med de där fröerna som jag har beställt av dessa mystiska, svårflirtade passisar. En riktig utmaning verkar det som.
Storåtjejen
Sådde 4 sorters Passiflora för ca 1 1/2 vecka sedan i vanlig krukväxtjord efter att de legat i vatten ca 24 tim. Den ena sorten har nu kommit, en Foetida. De olika sorterna tar kanske olika tid på sig att gro. Men kul är det med alla dessa Passiflora som finns. rolleyes.gif

/Storåtjejen
Pia mitt i Skåne
Vad sådde du mer för sorter? Var har du skaffat dem?
Det var ju ganska snabbt som de tittade upp. Det är säkert så att det tar olika tid för olika sorter, Man ser ju på fröerna att de är olika stora, har mer eller mindre tjockt skal o.s.v.
Vad skoj att så många här håller på med passiflorasådder just nu. Inspirationen flödar...
Storåtjejen
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 23-05-2005, 09:23)
Vad sådde du mer för sorter? Var har du skaffat dem?
Det var ju ganska snabbt som de tittade upp. Det är säkert så att det tar olika tid för olika sorter, Man ser ju på fröerna att de är olika stora, har mer eller mindre tjockt skal o.s.v.
Vad skoj att så många här håller på med passiflorasådder just nu. Inspirationen flödar...

De andra sorterna heter Vitifolia, Gilberti och Maliformis. Fröna fick jag av en tjej som fick en blomma av mig. Hon i sin tur hade skickat efter från någon firma i England.
Jag har övervintrat en planta av den vanliga blå och den är riktigt hög nu trots att den fått växa nåt varv på en stor kvist. Men jag törs inte riktigt sätta ut den ännu då jag inte vet riktigt hur frostkänsligt den är. Inte roligt om den skulle duka under sad.gif

/Storåtjejen
niklaswik
Jag är tämligen säker på att du kan sätta ut den nu om du är säker på att det är en "vanlig blå" alltså caerulea. Dom tål nämligen flera minusgrader så den bör inte dö, men du kanske ska ta in den över natten i början innan den har vant sig.
Storåtjejen
CITAT (niklaswik @ 24-05-2005, 09:54)
Jag är tämligen säker på att du kan sätta ut den nu om du är säker på att det är en "vanlig blå" alltså caerulea. Dom tål nämligen flera minusgrader så den bör inte dö, men du kanske ska ta in den över natten i början innan den har vant sig.

Va bra! Då placerar jag den där den ska vara för den har fått vara ute på dagarna o inne på nätterna i flera veckor. Den plus alla mina andra växter. Ett förfärligt kånkande. Pust! unsure.gif Tänkte den skulle få klättra i ett halvliggande körsbärsträd.

/Storåtjejen
niklaswik
Det blir nog kanonfint med passionsblommor i körsbärsträdet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon