Full version: Inga blommor!
Maria i Helsingborg
Vi hittar inga blommor och inga "anlag" på våra träd Ingrid-Marie och Reine Claude Stor Grön. Runt omkring i grannskapen blommar det mesta - men alltså inte hos oss. Någon som vet anledningen? sad.gif
Big Gardener
Väldigt svårt att svara på utan mer bakgrundsinformation. Du säger att alla andra träd blommar. Vet du vad alla andra träd är för sorter. Ingrid-Marie blommar väldigt sent. Hur gamla är träden?

Vilken typ av beskärning har skett på träden tidigare? Risken finns att fruktveden är bortbeskuren.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 18-05-2005, 07:56)
Risken finns att fruktveden är bortbeskuren.

Det är det jag tänker också på.
Blommor kommer på 2 år gamla grenar, man får beskära försiktigt.

Vita moln från vår balkong.
Maria i Helsingborg
Tack för svar trots knapphändiga uppgifter.

CITAT
Vet du vad alla andra träd är för sorter.
Jag vet att de INTE är Ingrid-Marie.

CITAT
Vilken typ av beskärning har skett på träden tidigare? Risken finns att fruktveden är bortbeskuren.

Vi har varit varsamma. Förra (vårt första år med trädet) fick vi 3 fina äpplen och har ej skurit dessa grenar.

Plommonen förbryllar fortfarande men efter era rader hoppas jag att blommorna helt enkelt kommer om jag lugnar mig några hekto.
Cilla
Vanligaste orsakerna jag sett till utebliven blom är i turordning 1. beskärning, 2. för unga träd, 3. blommen missades av trädägaren (gäller särskilt plpmmon som blommar skirt och kort, 3. blommen äts upp av angripare, 4. för mycket skugga på trädet.
Maria i Helsingborg
CITAT
2. för unga träd, 3. blommen missades av trädägaren (gäller särskilt plpmmon som blommar skirt och kort,

Och här har vi förhoppningsvis och troligen (?) förklaringen på träd nr. 2.

Jag hiar mig och ser med tillförsikt fram emot blomstrande utsikter. Tack, Cilla smile.gif
Cilla
Maria - Jag har själv tre plommonträd i ena kanten av tomten, och vissa år missar jag om de har blommat eller inte. Särskilt om det blåser under blomningen, för då blåser blombladen bort och blomningen kanske bara varar i ett dygn... Om det är vindstilla blommar träden några dagar.

Illa placerade? Javisst, men de får frukt ibland ändå och grannen bjuder mig på sina. tongue.gif
Pirum
Det är nog åldern här ja, men skugga är illa det också smile.gif Vi har rensat en del skog, och fått fram ett äppelträd som är litet och illa medfaret ur skuggorna. Det är inte stort, så jag trodde inte det var så gammalt. Men enligt äldre släktingar är det en oympad frösådd som gav äpple redan innan "riktiga" äppelträd planterades på tomten på 1940-talet. Sannolikt ett träd från ca 20-talet kanske. Hur som helst, jag har aldrig sett det blomma, än mindre ge frukt...kanske får vi några blommor i år, annars kommer de nog nästa år. Trädet är ganska illa medfaret som sagt, men äpplena ska vara helt ok att äta efter vad jag hört, så jag funderar på att ympa det på ett "riktigt" äppelträd. Mest för skojs skull.

Första åren är äppelträd väldigt lynniga...vi satte 5 träd när jag var barn, och de var helt slumpmässiga i flera år vad gäller blom och frukt. (vi beskar milt)
Maria i Helsingborg
CITAT
Särskilt om det blåser under blomningen, för då blåser blombladen bort och blomningen kanske bara varar i ett dygn

Trädet står solsäkert men vi bor i ett riktigt blåshål! sad.gif
Inte kan man plasta in det heller......

Vi får väl se vad som händer......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon