Full version: bevattning
Lannhagen
Hörde nåt om att man bara ska vattna jorden och inte själva växten när solen ligger på ?! Nån som vet vilka växter det gäller? Vattnade tex mina tomatplanter i solen, varpå alla dog sad.gif .

Tacksam för tips innan jag dödar hela min trägård..........

Mvh
Fredric
Hon
Kan aldrig tänka mig att de dött för att du vattnat hela plantan. Har hört att man tvärtom SKA vattna hela när det gäller tomater. De flesta plantor ska väl tåla regn, eller hur?
AndreasBlomquist
CITAT (Hon @ 17-05-2005, 20:51)
Kan aldrig tänka mig att de dött för att du vattnat hela plantan. Har hört att man tvärtom SKA vattna hela när det gäller tomater. De flesta plantor ska väl tåla regn, eller hur?

Nu gällde det väl när solen ligger på som mest. sleep.gif

Man kan ju helt klart vattna hela plantan när det är kväller eller molnigt men liksom Lannhagen har jag också hört att man inte ska vattna direkt på bladen när solen ligger på som värst, just därför att vattnet blir väldigt varmt och sedan även agerar "förstoringsglas" och kan bränna bladet eller något sånt...
Grönblomman
Hmmm, ok. Jag sprayar emellan åt mina tomater som jag gör med de flesta krukväxter, eftersom de vill ha "fuktigt" klimat och som ni vet - får det på ett sätt då. Men tack så mycket för varningen!! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Grönblomman @ 18-05-2005, 09:51)
Hmmm, ok. Jag sprayar emellan åt mina tomater som jag gör med de flesta krukväxter, eftersom de vill ha "fuktigt" klimat och som ni vet - får det på ett sätt då. Men tack så mycket för varningen!! smile.gif

Njae tomat vill helst inte ha så hemskt fuktigt utan gärna lite torrare luft, blir det för fuktigt i ex. växthus och liknande brukar man få svampangrepp på bladen.
Kolonilotta
Enligt de visa gamla farbröderna på "mitt" koloniområde bör man inte vattna i växthuset efter kl.15:00 eftersom det då blir för fuktigt och risken för svamp och mögelangrepp ökar, bäst är att vattna på morgonen, och man ska vattna sällan och mycket hellre än ofta och lite. rolleyes.gif

Tur jag har gamla odlarrävar omkring mig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon