Full version: Majs
Lannhagen
mina små majsplantor som är så fina efter ett par veckor, sen ramlar alla ihop, nästan samtidigt.... Vad gör jag för fel?

Förkultiverar varmt, ställer dem sen ljust i rumstemp. Vattnar och gödslar regelbundet enligt förpackning.....

Mvh
Fredric
kerstin z5-6
vad är ljust -fönster ? vattnar hur? enl förpackning ?.. fingret bättre -håll hellre på det lite torra än våta , sorgmygg ? flyger det sådana
Hur varmt är det i utrymmet?
Bitte z-6
Fick samma resultat.... två frön klarade sig men inte fler. Jag petade helt sonika upp de slumrande fröna och kollade inuti, och vad hittade jag, jo små vita larver som åt upp fröna inifrån. Det var absolut inget fel på såjorden så man undrar ju om de små rackarna finns där redan från början...
kerstin z5-6
sorgmyggelarver ..de är pest för frösådder .. kommer direkt om man har för blött i krukorna ... kan komma ändå -pyrex kan hjälpa -så om -ev kan du köra jorden lätt fuktad i micron i ett par min -låta svalna .., Sen så fröna , det håller dem borta ett tag .. men det kommer nya om du har sorgmygg i krukväxter etc .. blink.gif
onlyirishbiddy
Hej Lannhagen!

Ett litet tips om du inte vill förgro:
Jag satte sockermajs förra året ca mittsommar - sådde direkt i pallkragelåda (3 kragar) - bästa läget med sol hela dagen.
Trodde det var för sent men vi fick massor med kolvar under sensommaren!! biggrin.gif

Jag bor i zon3/4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon