Full version: Snabb rosfråga
Linda zVI
Vad är skillnaden mellan Mordens Blush och Maidens Blush unsure.gif
kerstin z5-6
maiden -Alba ros gammaldags stor buskros , ljusgrönt matt bladverk, före 1800 talet ,engångvblommande slutet juni -130 hög, ev högre -ev klätterros om den får växa fritt o lika bred minst 130

Morden s Blush -hybrid i Morden serien - Canadensisk remonterande/återblommande , blanka blad, modern buskros , lägre max 100 cm , troligen ännu lägre i kall zon

bägge z5-6-7

Här ovan -Maidens blush

Här nedan Morden blush
Linda zVI
Om jag skulle sätta en Maidens Blush i min rabatt, skulle den vara alldeles för stor då? Kollade in sortimentet på Björsbyns handelsträdgård och dom hade Maidens, däremot stod det inte nåt om Mordens unsure.gif Finns Bryggmans på webben???

Slooooorp biggrin.gif
kerstin z5-6
Du ska ha båda haha -nej jag tror inte den blir för stor -men den liknar dessa i höjd efter ett par år -så kortänden kanske ?
Detta är rosa alba maxima en väldigt tacksam engångsblommare nära släkt med maiden .. bägge blommar strax efter midsommar ..
Bryggmans har inget nät sälj vad jag vet

Linda zVI
Hmm, jag gillar ju rosorna stenskarpt men tanken är att jag vill ha en mindre en som jag kan sätta i min rabatt som jag precis byggt ut/till. Bakom rabatten finns altanräcket, så det som ska klättra kan inte bli så högt. Alternativet blir att sätta en ros i hörnet, då finns det en tegelvägg bakom...Blir rosorna större och större för vart år som går?

Apropå Bryggmans; tänkte inte på webhandel utan bara se vad de har för sortiment smile.gif
kerstin z5-6
Ja de blir större om de inte fryser ner .. vilket händer då o då .. Morden är nättare i så fall du vill ha en som inte buskar till sej för mkt

Kolla- Bryggmas kanske har nåt sånt på nätet, själv vågar jag inte kolla -förrän jag fått mina beställda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon