Epona
HJÄLP! Något "äter" mina småväxter underifrån, speciellt sommarfloxen, jag har skolat om dom en och en/kruka, dom mår bra ett tag och växer, sen börjar dom gulna underifrån blad för blad faller av tills hela växten dör. Jag provat att vattna en del mer och andra har fått torka men det gör ingen skillnad.
Jag har ett gäng sorgmyggor (tror jag) jag har behandlat med pyrex 2 ggr men dom kommer tillbaks. Jag har grävt i ganska många krukor men hittar inga larver.

Sen tror jag att jag har spinn i en övervintrad fuschia, det såg ut som spindeltrådar och bladen var lite skrumpna, skall jag kasta dom? Fuschsiorna står inte i samma rum som babysådderna.
kerstin z5-6
larverna från sorgmyggen .. har du myggor kvar lägger de nya ägg ... jag sprutar radar -men jag vet att andra nöjer sig med ett par glas med söt saft .. de druknar i klibbet ..

Låter som lite övervattning/ljusbrist med ..
Epona
Ok, jag provade saften.....ingen större skillnad men en bekant sa igår att man kan ställa fram några fat med saft som dom fastnar i!!!! ???? Allright ställa fram fat med saft......Jag HÄLLDE SAFTEN I BLOMMORNA!!! Hur jä..a dum får man vara?

Nu skall jag prova att duscha med såpvatten, har något ett bra recept på hur mycket man skall blanda
kerstin z5-6
nej nej .inte såpa ,. det hjälper inget alls -Mot sorgmyggelarver -pyrex pyrsol .. gift -du vattnar ut i sådden -Mot själva myggen " saftglas så de drunknar
Epona
Shit, försent...jag har sprayat med såpvatten, men jag blandade även i lite pyrex-n. Antagligen så dör väl allt nu, snyft...men men
kerstin z5-6
Tror växterna klarar såpa .. så det går nog bra .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon