Eva i Norrköping
17-05-2005, 20:23
Vad har jag fått för kryp på alla mina fina digitalisar!? Små och svarta, i samma storlek som en myra ungefär, men med lite tjockare bakkropp. De hålls i själva bladrosetten på de flesta plantor, och bladen blir krulliga och torkar i kanterna. Vad ska jag göra? Jag som längtar så efter de blommorna.. Går de förlorade nu?
Jättetacksam för svar, om någon vet.
lilla mamma
18-05-2005, 08:26
Dör alla, får du nya av mig. Ingen aning om vad det är för något, är det skalbaggar, spindlar eller? Spruta på dem med vattenslangen efter du lagt något under så du kan fånga dem och döda dem sedan.
Anita
Eva i Norrköping
18-05-2005, 18:42
De ser ut som pyttesmå skalbaggar, ungefär i samma storlek som en myra. Så fort man börjar peta i bladrosetten sprnger de åt alla håll. Bladrosetten är ju fortfarande så pass tätt intill marken att det är svårt att hålla något under.
Ska prova att spruta med lite såpvatten får vi se vad de gör.
HönaBöna
03-06-2005, 22:35
Såg idag att det var såna där svarta skalbaggar i de späda bladen på min nyplanterade ros. Precis som du skrev så sitter de i bladrosetten och flyr allvärldens väg bara man nuddar plantan. Jag mosade de jag kom åt men vore liksom du glad att få veta vad det är för något och om man kan göra någonting annat än att "handplocka" dem ??? Inte nån som vet ??
lilla mamma
04-06-2005, 07:42
Försök och ta ett foto och lägg in. Vi har några duktiga insektsvetare.
Jag hade något liknande förra året! Spolade av dem med vattenslangen, noga, lyfte på bladen och så. Man fick spola rätt hårt för att de skulle försvinna, vill jag minnas, men det verkade funka! Skulle också gärna veta vad det var.
Eva i Norrköping
04-06-2005, 08:04
Problemet är att de är så små, och försvinner iväg illa kvickt. Men man kanske kan fånga en, och försöka beskriva den noggrannt.
Annars kanske man kan hoppas på att de regnar bort, det bara öser ner idag....
Det kanske inte var samma som jag hade ändå. För mina satt som klistrade, i mängder. ELLER så var det jag hade någonslags avkomma (äckligt!), alltså att det är mammor och pappor som springer nu, och att det jag hade var deras ägg/larver. Hur som helst så gjorde de inte obotliga skador, efter att jag kommit på att jag kunde spola bort dem.
Jag har också små svarta baggar som kilar undan snabbt när man vänder på bladen. Det verkar vara någon sorts skalbagge. De gnager små hål i bladen så plantorna ser lite skabbiga ut. Visserligen har digitalisen börjat blomma nu så de kaläter ju inte plantorna precis, men för att få bort odjuren behöver man nog spruta något gift. Vatten lär knappast hjälpa.
/LJ
Det låter som såna där små svarta löss. Spraya med nåt starkt medel så ska du se att de dör. Pansarlöss brukar jag kalla dem för de dör inte i första taget.
Det är helt sjukt, jag upptäckte exakt likadana på mina digitalis! Svarta, myrstora och snabba som fan trots dom gigantiska arslena! Jag ska prova i morgon med såpa på en, pyrex på en,debrosol på en, högrtyck på en och så ska jag testa att skrika, stampa imarken och svära för full hals så dom blir skit rädda och dör!
Återkommer med resultat i morgon, Magnus.
Eller så säger jag som Ophelia; Mysk-ankor fixar det nog!
Ophelia
07-06-2005, 20:01
CITAT (shiva @ 06-06-2005, 21:48)
Det är helt sjukt, jag upptäckte exakt likadana på mina digitalis! Svarta, myrstora och snabba som fan trots dom gigantiska arslena! Jag ska prova i morgon med såpa på en, pyrex på en,debrosol på en, högrtyck på en och så ska jag testa att skrika, stampa imarken och svära för full hals så dom blir skit rädda och dör!
Återkommer med resultat i morgon, Magnus.
Eller så säger jag som Ophelia; Mysk-ankor fixar det nog!

Haha...det där såg jag minsann.
Erkänn att du har fastnat för min medicin som botar allt! Inget går upp mot en dos med myskankor
Eva i Norrköping
09-06-2005, 14:44
Shiva, det ska bli intressant att höra vilken av dina metoder som funkar bäst!
Även om de små krypen inte kaläter plantan precis, så blir den ganska ful, med massor av små hål i bladen, och bladen blir lite förvridna ibland också.
Här är resultaten från: projekt döda stor-arslena.
-Såpa fungerar inte! Det enda var att dom "slirade" lite när dom försökte springa undan, men dom såg inte ens illamående ut.
-Pyrex fungerade helt OK, men förbipasserande fjärilar, humlor och liknande strök med och det är inte bra, så det är ingen bra metod.
-Debrosol tog livet av hela plantan! INTE att rekomendera!
- Hög tryck fungerade lite annorlunda; när jag efter ca tio minuters letande hittade själva digitalisen, som blåst iväg en trettiofem meter var visserligen ohyran borta! Men.. jag vet inte, kanske inte va den bästa lösningen.
-Sista testet gav blandade resultat. På en av digitalisarna dog faktiskt alla odjur på! Tyvärr var det en jag inte sett tidigare, och däremed stod och hoppade på! På dom andra levde krypen vidare. Jag var kanske inte helt nöjd med det resultatet!
Sammanfattningsvis är jag mål lös, men ska nog hitta en lösning tillslut.
Magnus.
Eva i Norrköping
10-06-2005, 19:31
OK, kämpa på! Du kanske kommer på något helt revolutionerande till slut!
ninnisky
11-06-2005, 11:50
Mina digitalis är också helt fulla av svart löss även i år. Tidigare har alltid Pyrex hjälpt, men hade tänkt att försöka låta bli iår. Det ser dock ut som om det är nära förestående nu
HönaBöna
12-06-2005, 00:08
Skulle skicka in bild på ett av krypen men det fungerade inte...hmmm...är det datorn eller mig det hänger på ??? Men krypen (skalbaggarna) är knappt en cm långa svarta och med lite mintgrönt vid huvudet. Är det samma som ni andra har också ? Sitter på mina rosor i de färska bladrosetterna. Parar sig hej vilt verkar de göra också! Plockar bort alla jag ser varje dag...suck...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.