Full version: Odla och sälja
ester
Jag är arbetslös sedan ett par år och jobbar på kontrakt i stort sett jämt, utan semester och utan att kunna ha framförhållning sad.gif Ja, fast jag har ju jobb och det är jag ju ändå glad för. (Nu är jag mammaledig!!!)

I min branch finns nästan inga fasta jobb och jag börjar fundera på att göra något helt annat. Alla jobb låter lite småtrista utom ett - trädgårdsjobb wub.gif
Jag har en dröm och det är att ha en liten plantskola. Visst hade det varit spännande att vara trädgårdsmästare, arkitekt eller botaniker, men vad jag tycker är roligast av allt är att så små frön och få dem att växa! Varje år odlar jag fram mängder av plantor som jag sedan inte vet vad jag ska göra med. De flesta hamnar utanför staketet på avloppsbädden. En sorts "örtkyrkogård" för det är mest örter jag odlar.

Kan man göra sånt som jobb eller som extrainkomst? Utan att behöva ha F-skattesedel? Och hur gör man egentligen om man odlar mer storskaligt? Då kan man ju inte ha odlingskärl på alla fönsterbrädor heller?
Jag har gård och marker så utrymme finns. Har även egna gödselproducenter biggrin.gif
Skulle det gå? Och vad borde man inrikta sig på ifall man måste nischa sig? Vad saknas när man letar plantor?
Christer i Falköping
Det beror ju på om du vill sälja till andra företag eller om du vill åka ut på olika marknader och sälja? Eller kanske ha försäljning hemma? Vet inte hur det är med F-skattsedel för hobbyföretag, men vill du leva på det måste du nog ha F-skattsedel. Skall du sälja till andra företag, måste du odla fram mängder om det skall bli vinst på det. Eller något som är ovanligt och dyrt, men då brukar det ju vara dyrt att driva fram det också. Om du skall odla storskaligt bör du ha ett rejält växthus, så att du får fram plantorna tidigt. Annars blir du såpass sen att konkurrenterna redan hunnit före. Då får man ju tänka på uppvärmningskostnader också. Jag vill inte ta bort din entusiasm och funderingar, men det finns mängder av saker att tänka på.
Christer, nybliven handelsträdgårdsägare.
Milex
Japp, ska du leva på det och det blir i stor skala ska du ha F-skatt. Annars kan du ha det som hobbyverksamhet. Du kan hitta mer info på Skatteverkets hemsida. Klicka uppe i meny på Sökord A-Ö och leta dig fram till hobby.

Japp, det är mycket att tänka på om man ska starta eget. Det bästa är om man kan få hjälp av en bra rådgivare. Det är lätt att gå på pumpen. Men det är ju oxå fantastiskt roligt och stimulerande att ha sitt eget intresse som jobb smile.gif .
kerstin z5-6
Du kan ju börja lite försiktigt , som hobby bara -kanske få igen lite av dina utlägg, men inte direkt tjäna grova pengar -Växtmarknader ordnas ju både här o där smile.gif
Hannele
CITAT (Milex @ 17-05-2005, 22:23)
Annars kan du ha det som hobbyverksamhet.

Det finns väl ingen hobbyverksamhet?
Även biodlare ska ta upp sina honungsburkar från 1:a kupa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon