rabalder
17-05-2005, 21:08
Jag har en jättestor byk tunna, som jag ska plantera i. Jag har ett litet träd som jag glömt vad det heter(Potatis blomma typ, med blå blommor)
Jag ska sätta krasse som får ramla över kanterna. Sedan vet jag inte riktigt... Tunnan är vid, men inte så hög. Jag vill att det ska se lite häftigt ut. gärna mycket färg. Tack på förhand!
Kakaduan
18-05-2005, 14:19
Om tunnan är vid får du kanske försöka bygga lite på höjden och komplettera med växter i olika höjder för att den inte skall bli tråkig och platt. Om du skall ha krasse tänker jag i gult/orange/rött. Några förslag:
Höga alternativ:
- liljor i gult, orange, rött och vitt
- dahlior i samma färger (finns också med blad som drar mot violett)
- prästkragar/margueriter
Mellan:
- petunior i kraftigt lila och/eller vitt som bryter mot de varma färgerna
Utfyllnad och grönt:
- lobelia (upprätt och/eller hängande) i blått och/eller vitt
- brudslöja
- krasse (har du ju redan tänkt på)
- luktärt i blått och/eller vitt för doftens skull
Detta var bara några spontana idéer som dök upp.
Kakaduan
solsken
18-05-2005, 15:00
Glöm inte bladfärger!! Det är lätt att stirra sig blind på blommor, men det kan bli lite oroligt. Randgräs (perenn) med vit-gröna smala blad, en rödbladig sallad som får växa sig hög, rödbladig målla, krasse finns med vitbrokiga blad, limefärgad heliucrusum eller klättrande ärter/bönor med blå eller lila baljor t.ex. Det är aldrig fel att blanda in ätbart i rabatterna. Det ger en extra dimension.
Hannele
18-05-2005, 20:56
Solanum rantonetti I sina krukor får man göra som man vill och vad man tycker om.
Jag var helt tråkig och har bara vit Flitig Lisa och nån sommarlök (gladiolus?).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.