Full version: Namn på vita vinbär
Pirum
Håller på att skriva ner vad som finns i släktens trädgårdar, och en del gamla vinbärs- och krusbärsbuskar, samt ett stackars äppelträd, är tyvärr omöjliga för mig att identifiera. Så det struntar jag i.
Däremot vill jag ha ordning på det jag själv varit med och planterat. Vi satte en buske med vita vinbär häromåret. Det stod "Vita Långklasiga" på etiketten. Mailade en plantskola som säljer denna för mer exakt namn, men fick svaret "Namnet är "Vita långklasiga"." tillbaks. (jag mailade dock inte PartiPlantskolan, eller vad de hette, kanske borde jag det)

Så, är det någon som kan komma med mer upplysningar? Vad kan de tänkas heta?

De vita ser ut såhär : (ursäkta bildkvaliteten)

Jag menar, "Vita långklasiga"...ok, det KAN ju vara ett namn, men låter mer som en egenskap. Som "Rött Höstäpple" ungefär. Köpte en annan planta samtidigt, röda vinbär, den var märkt Jonkheer eller nåt.
fruberglund
Tyvärr så är det inte mer spännande än så...de heter alltså Vita långklasiga och inget annat.

Jag har också den sorten.
Pirum
Huff, så tråkigt namn, men, då var åtminstone den saken löst, tacktack smile.gif
CGB
Vita vinbär ingår tillsammans med röda vinbär, Ribes rubrum, i gruppen Rubrum med namnformer som tex vit holländare, vir Juterborg och andra.
Big Gardener
Ribes rubrum 'Vita långklasiga'. Sorten är framtagen av försökstationerna Rånna och Balsgård, men den som satt namnet hade nog inte någon fantasiextas vid dopet. Kasst... sleep.gif
Gossen Ruda
Låter som Vita långkalsingar. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon