Hur är bäst att kultivera tidig potatis (eller vilken som helst föresten)?
Man lägger dom i en låda, någorlunda med ljus.
Men skall man ha lite jord eller nåt i botten? Och skall man hålla dom fuktiga?
Sen var det det här med knäppisar (larverna :-), jag hörde att dom ställer till med problem först i slutet av sommaren. Aug. Och att det var ok att odla tidig potatis. Känner ni till något om det?
ulf ryberg
26-03-2003, 20:25
hej Cajo!
Det ska vara korta, knubbiga mörkgröna groddar om dom är bra förgrodda. Jag brukar ställa mina potatisar i äggkartonger i ett källarfönster 4-6 veckor innan sättning.
Hej!
Läste i nr 3 av Din Trädgård att man ska skippa äggkartongen! Potatisen mår inte bra av att ligga öppet och torrt.
Så här står det:
Börja med att förgro potatisen 6 veckor innan den ska sättas ut, framför allt de tidiga sorterna. De sena sorterna behöver inte förgros även om det är att föredra.
Det är bäst att sätta potatisen i ett 10 cm tjockt lager av planteringsjord i en låda eller större kruka. Täck med mera jord. Ställ lådan eller krukan ljust och svalt, helst kring 15 plusgrader. Groddarna ska vara korta och knubbiga.
Det där med knäpparlarver kan jag inte svara på, har inte haft problem med sådana.
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2003, 22:14
Om man har ett litet potatisland så kan man också förodla potatisen i krukor med blomjord/planteringsjord så att det är mera plantor man sätter ut. Bra i områden där det finns gott om bladmögel, förkultiverar man tidig potatis hinner det bli en hel del knölar innan möglet slår till.
Angående knäpparlarverna så tror jag att de kan ställa till en del skada även tidigare, larvstadiet varar ju ca 3-4år, någonting måste de ju ha att äta även i början av sommaren.
Hej igen och tack för svaren!
En fråga till: När är det då dax att stoppa ner potatisen i jorden efter dom har grott.
Bör jorden ha någon lägsta temp?
Jag bor i zon 1-2 och tänkte att i mitten av maj borde vara lagom, för att få potatis till midsommarmiddan.
Är det ok, eller skall jag vänta till slutet av maj?
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2003, 08:39
Jorden bör ha en temperatur på åtminstone runt +7-8C när man planterar. Man kan ha över en fiberduk över potatisen i början så att det blir något bättre klimat + duken skyddar något mot nattfrost.
Här kan du läsa lite om potatisodling:
http://www.odla.nu/vegt/potatis.shtml
hans-Ålösund
27-03-2003, 13:11
Du kan sätta potatis i mjölkkartonger -fyllda med mull eller jord- om du vill ha jättetidig potatis annars går det säkert bra 15.5. Det är ett bra datum om man vill ha potatis till midsommar.
Knäpparlarver kan man lura genom att lägga några halverade potatisar på potatislandet och sedan bevaka dem och plocka larverna eftersom.
Eller se till att gräsmattan är långt bort---- det är därifrån de kommer.
Färsk potatis brukar de inte hinna med men i augusti brukar de kalasa på både rovor och potatis.
Therese Ö
31-03-2003, 13:54
Cajo,
Jag tror inte du hinner få potatis till midsommar om du planterar i mitten av maj, men allt är ju så individuellt, eller snarare lokalt, när man pratar om odling.
Själv har jag odlat potatis i tre år och börjar med äggkartonger (vilket jag också läste att man inte skulle använda, men det funkar för mig), sen förgror jag dem i hink i några veckor och sätter dem sen i jorden under andra halvan av april med fiberduk över. Det är en chanstagning med tanke på frost, men hitills har jag lyckats att få åtminstone en planta med potatis till midsommar, men inte mer. Bor i zon 3 och brukar köpa sorten Minerva. Jag har också förbättrat/"gödslat" jorden med tång och jag får alltid en riklig skörd.
Lycka till!
Therese
PS Jag måste kanske tillägga att tången ska komposteras innan man använder den, men det gjorde inte jag första året och det gick bra ändå. Tången innehåller annars rätt mycket klor som inte är bra för potatis. DS
Hej!
Vi har massor av tång som ligger på stranden. Den har ju legat där i vinter. Måste den ligga till sig ännu mer, eller går det bra att skölja ur den, så att saltet försvinner?
Brukar du lägga tången ovanpå jorden, eller gräver du ner den? Och hur långt i förväg, innan du planterer potatisen?
Therese Ö
01-04-2003, 11:58
Första året så grävde jag bara ner tången i ett 10 cm tjockt lager ca 40 cm under jord, fyllde på med jord och satte sen potatisen (och jordgubbar). Det blev tång över som fick ligga i ett hörn av trädgården (synd att kalla det för kompostering

) och som jag sen använde år två.
Det fungerade bra bäggen åren, men jag läste att just klorhalten i tång gör den extra olämplig (okomposterad) för potatis och jordgubbar. Kanske har det betydelse vilket vatten man hämtar tången ifrån? Jag har nog bräckt vatten åt det salta hållet.
Therese
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.