Jag har på min baksida av huset en altan där golvet är stora skifferplattor. Ena kortsidan vetter mot en söderspaljé som skiljer min och grannens altan åt från varandra. Jag funderar på att plocka bort den sista raden med skiffersten (ca 50cm) och gräva ut all sand och istället sätta dit en eller två vinrankor där. På grannens sida är det redan en rabatt och gräsmatta så det finns ingen sten där.
Nu när jag försökt förklara hur det ser ut och vad jag vill göra är frågorna många.
1. Vilken sort passar bäst? Jag bor i zon 3, Kil - Värmland så det kan ju bli hyfsat kallt under vintern. Den jag lutar åt är Zilga men jag läste i någon tråd att den kan vara "manipulerad" eller något sådant så att det var osäkert om de gav bär eller ej.

2. Om jag nu väljer en Zilga, räcker ett hål på cirka 50 *100 centimeter i omkrets och cirka 50-75 centimeters djup?
3. Vad ska jag fylla hålet med för jord? Jag läste någonstans att Zilga vill ha sur jord, ska jag köra med vanlig Rhododendronjord och fylla upp hela hålet med det?
4. Eftersom det är en söderspaljé och dessutom relativt vindstilla där vinet ska stå blir det ju i vissa dagar väldigt varmt, klarar plantan och bladen detta?
5. Ungefär hur många år får man räkna med att vänta innan man kan skörda något första gången?
6. När ska jag beskära första gången? Ska det göras alls under det första året?
7. Slutligen, är det någon som vet var de säljer vinrankor i Karlstadtrakten?
Många frågor blev det men hoppas på att få några av dem besvarade i alla fall!