Full version: Vindruvor
AndreasBlomquist
Hej!

Jag har på min baksida av huset en altan där golvet är stora skifferplattor. Ena kortsidan vetter mot en söderspaljé som skiljer min och grannens altan åt från varandra. Jag funderar på att plocka bort den sista raden med skiffersten (ca 50cm) och gräva ut all sand och istället sätta dit en eller två vinrankor där. På grannens sida är det redan en rabatt och gräsmatta så det finns ingen sten där.

Nu när jag försökt förklara hur det ser ut och vad jag vill göra är frågorna många.

1. Vilken sort passar bäst? Jag bor i zon 3, Kil - Värmland så det kan ju bli hyfsat kallt under vintern. Den jag lutar åt är Zilga men jag läste i någon tråd att den kan vara "manipulerad" eller något sådant så att det var osäkert om de gav bär eller ej. wink.gif

2. Om jag nu väljer en Zilga, räcker ett hål på cirka 50 *100 centimeter i omkrets och cirka 50-75 centimeters djup?

3. Vad ska jag fylla hålet med för jord? Jag läste någonstans att Zilga vill ha sur jord, ska jag köra med vanlig Rhododendronjord och fylla upp hela hålet med det?

4. Eftersom det är en söderspaljé och dessutom relativt vindstilla där vinet ska stå blir det ju i vissa dagar väldigt varmt, klarar plantan och bladen detta?

5. Ungefär hur många år får man räkna med att vänta innan man kan skörda något första gången?

6. När ska jag beskära första gången? Ska det göras alls under det första året?

7. Slutligen, är det någon som vet var de säljer vinrankor i Karlstadtrakten?

Många frågor blev det men hoppas på att få några av dem besvarade i alla fall! smile.gif
Fenja
Titta här så kan du säkert hitta svar på åtminstone några av dina frågor: Vindruvor
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
Tack för svaret Fenja. Jag fick svar på många utav frågorna via sökfunktionen men inte alla.

Igår köpte jag mig en fin Zilga, ska plantera den idag.
Nu är frågan som ännu är obesvarad i mitt huvud, när jag ska beskära den första gången? På lappen som satt runt rankan stod det att det skulle klippas ner nästan helt i september, men jag har för mig att jag på Odla läst att man ska klippa den i december så den inte blöder ihjäl.

Behövs den beskäras något nu när den är nyplanterad? Det är en tanig liten krake som är kanske 40 cm lång...
Åsa, mälardalen zon 2
Hur lång tid det tar till skörd beror lite på hur stor plantan är när man köper den men det är normalt att man kan få vänta 3-4år. Och nej du behöver inte klippa en ung zilga. Jag har låtit min växa ganska fritt (jag band upp grenarna till en vägg) och sedan började jag gallra den när den blivit gammal nog att sätta bär. Staketvindruvor växer lite annorlunda än andra vinrankor.

Beskärningen kan man utföra från det löven faller på hösten och fram till jul ungefär.

Vinrankor brukar klara varma lägen, staketvindruvorna sägs föredra jord med lågt pH men så enormt kinkiga är de inte.
AndreasBlomquist
Så, man ska inte beskära en Zilga som vanliga vinrankor med att klippa ner och forma den varje år?
kerstin z5-6
Nej ! Z är en staket druva .. de växer inte alls lika häftigt
AndreasBlomquist
Tack för ett snabbt svar. När jag ändå har frågestunden passar jag på att fråga vilket det bästa sättet att binda upp den är att linda rankan mellan spaljén eller binda den med någon slags plasttråd eller så?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har dragit några linor med kraftig plastöverdragen (grön) ståltråd. Jag skruvade dit lite mässingskrokar som jag drog ståltråden emellan. Rankorna har jag fäst på några ställen (vanliga påsklämmor, såna med ståltråd i mitten har jag fäst rankorna med, löst så de inte skär in när rankan sväller) som en styrning men vinrankan har klängen och har fäst sig själv till största delen till linorna. Linorna syns mycket lite så det blir som en osynlig spalje.

AndreasBlomquist
Tack för förslaget!!
lilla mamma
Zilgan som bor i Kristinehamn hos mig är alldeles ok.

Ingen extraordinär jord, hörstplanterad 2003, första skörd 2004 och massor av knopp nu. Klippt ytterst lite i december och nu(det som var torrt)
uppbunden med varp.

Inget extra krångel.
Vart köpte du din, min är från Plantan ( i karlstad får er utomvärmlänningar)

Men, kan jag ta sticklingar på den? Har aldrig fått koll på det?

Anita
AndreasBlomquist
Hej Anita,

Det var snabba ryck med att få druvor på den. Var den gammal och stor när du köpte den?

Jag var ute på Plantan men de hade inga just då så det fick bli en från Blomsterlandet istället. Hoppas på att den kommer trivas hos mig i söderläget som den fått men vågar absolut inte tro på druvor förrän om en sisådär 3-4 år. Tidigare vore naturligtvis en bonus wink.gif

// Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon