Full version: Peppar
nunne
Hej jag fick frön från grekland det ska vara nån slags peppar.
Den har börjat att blomma men efter ett tag rammlar blomman av vad gör jag för fel?

wink.gif
Ingrid på Västkusten
Varmt i fönstret? Pollinering? Du menar chilepeppar va?
Kan vara för hög värme för ojämn bevattning samt avsaknad av pollinering, det sköter Du ganalnt själv med en pensel.
Glöm inte å ge lite gödning också!
nunne
Jag vet inte om det är chillipeppar men så här ser den ut.

noora
Det ser ut som chilipeppar av något slag, och jag tycker i alla fall att den ser ut att vara i fint skick!

Blommorna faller av om de inte blivit pollinerade. Prova dutta försiktigt i blommorna med en mjuk pensel, men var försiktig så att du inte har av pistillen. Om det inte tycks finnas något pollen i blommorna än (du borde se det på penseln) så kan du prova ställa plantan ljusare. Till sommaren kan du ställa den ute (efter avhärdning, dvs ställ den ute i skyddat läge över dagen och ta in den över natten i kanske en veckas tid), och då borde pollenproduktionen komma igång. Ute borde du heller inte behöva pollinera för hand, för där finns det ju insekter som tar hand om det.
nunne
Ni skriver dutta men en pensel är det mitt i blomman så långt man kommer
eller bara på toppen?

noora
Det du vill åstadkomma är att det ska komma pollen från ståndarna till toppen av pistillen. Pistillen är den lilla "pinnen" i mitten. Den är ganska skör, så man ska inte dutta så hårt att den går av. Ståndarna är de små "plupparna" som sitter runt pistillen. Om det finns mycket pollen kan det räcka med att man skakar hela plantan lite lätt.

Det är ännu ingen brådska med att få chilin pollinerad, så du behöver inte stressa med den saken. De flesta sorter hinner mogna över sommaren även om de blir pollinerade i juni. Många chiliodlare plockar faktiskt fortfarande så här års bort blommor och knoppar, för att uppmuntra plantan att växa lite mer innan den sätter frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon