Full version: Akleja
Fnattan
Jag sådde i höstas akleja, stockros, isop, timjan mm. Tidigt i våras tod jag in dem i växthuset. De är ganska stora så nu undrar jag om jag kan plantera ut dem. Tål de frost?

Fnattan
Rossi
Våra aklejor står ute året om och frösår sig själva hej vilt och dyker upp lite varstans i rabatterna. Likadant med stockros och isop.

Bor i Zon 1.
Fnattan
Jo, men de här har ju kommit lite längre än de som står ute, så det var därför jag undrade. Ute kanske de växer lagom mycket för att tåla frost och mina är nu 25 cm höga.
Fnattan
Rossi
Jag förstår hur du menar. Våra aklejor är också så höga och vi har stora knoppar i våra men de är ju i och för sig vana vid klimatet - dina har stått i växthus.

Hoppas att du får bättre svar av någon annan här.
Elizabeth
Fnattan, du kan börja avhärda dem. Vågar man plantera ut dem helt och hållet? - nja inte riktigt än, det beror ju dessutom på vilken zon du bor i...
Fnattan
Vilka snabba svar! Tack!
Jag bor i Mälardalen, zon 2. Ska jag ha dem ute på dagarna i någon vecka? Eller ska jag kanske ställa dem i min fiberdukstunnel dygnet runt?
(Tänk vad man lär sig när man har någon att fråga! smile.gif )
Elizabeth
I och med att du haft dem i växthuset så är det vana vid starkt soljus, antar jag. Sedan är det blåst och kyla de ska vänja sig till. Ställ dem ute i ett vindskyddat läge ett par timmar till att börja med. Förlänga tiden succesivt. Efter någon vecka skulle jag våga ha dem ute på natten med, då med fiberduken på till att börja med.

Aklejor är inte så extremt känsliga så våga experimentera dig fram. Är du mycket rädd om dem så kan dualltid börja förskigt med några piloter.

Lycka till!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon