|
Full version: Turning Torso
Här kommer ett par bilder av Malmös nya landmärke Turning Torso. Bilderna togs igår när vi tog en kvällstur på strandpromenaden. För er som inte vet är Turning Torso ritad av den spanske arkitekten Santiago Calatrava. Byggnaden är 190 meter hög och har 54 våningar. Byggnaden är vriden - därav namnet. Fönsterna är alltså helt sneda. Tänk att sätta upp gardiner där!!!! Första inflyttning planeras ske i november i år. 
Pia mitt i Skåne
18-05-2005, 08:08
Ja, det är ju inte för oss fattiglappar... Fräck byggnad med ny farao vad det viner där när det blåser. Vi var på MILA-mässan i mässhallarna i våras och den dagen blåste det rejält. Då riktigt tjöt det om "turning torso" som ligger en bit bort.
gammelnalle
18-05-2005, 08:09
Fräck byggnad tycker jag. Känns lite spännande med något så udda som en vriden fasad. Kul att dom vann pris i Cannes för bästa internationella bostadbyggnad.
farbror B
18-05-2005, 08:47
Synd bara att man bygger så att bara de rikaste kan tänka sej att bo där.. de har ju inte fått ens en femtedel så många intresserade som dom hade tänkt och får nu tänka om, göra hyresrätter och dessutom öppna för kontorsutrymmen..
solkatten
18-05-2005, 09:31
Man kan inte bygga en sådan byggnad billigt därför blir lägenheterna dyra.
farbror B
18-05-2005, 09:44
klart man inte kan bygga den biligt, men det retar mej naturligtvis lite att bara de rikaste rika ska kunna bo där då. En fyrarummare skulle visst från början ha kostat sex miljoner... vi vanliga dödliga då?
solkatten
18-05-2005, 09:47
CITAT vi vanliga dödliga då? vi får se till att bli rika då
CITAT (gammelnalle @ 18-05-2005, 09:09) Verkligen och i alla bemärkelser!
farbror B
18-05-2005, 09:51
CITAT vi får se till att bli rika då
Haha om jag blev rik, skulle jag aldrig sätta bo där! 6 mille skulle räcka till ett mindre slott, med hästar och gods. och bara tanken att betala för att få bo i Skåne??
CITAT (farbror B @ 18-05-2005, 10:51) och bara tanken att betala för att få bo i Skåne?? [/color][/font][/b] Passa dig!
farbror B
18-05-2005, 09:53
CITAT Passa dig! Ojsan här hotas det??
behöver inte passa mej, det gjorde min mormor när jag var liten
*skrattar hysteriskt åt det egna skämtet*
Haha... Skåne är väl trevligt.
Nåja, trevligt hus... Tänk att man kan bygga på det sättet idag och ändå få ett hållbart hus. Tackar för bilden!
Är det liksom klart huset nu då? Läste för nåt år sen att de gjort ett avbrott i byggdandet men nu ser det ju klart ut så jag kommer kanske ihåg fel.
CITAT (Dzad @ 18-05-2005, 11:33) Haha... Skåne är väl trevligt.
Nåja, trevligt hus... Tänk att man kan bygga på det sättet idag och ändå få ett hållbart hus. Tackar för bilden!
Är det liksom klart huset nu då? Läste för nåt år sen att de gjort ett avbrott i byggdandet men nu ser det ju klart ut så jag kommer kanske ihåg fel. Det är klart på höjden men de håller ju fortfarande på att fixa och dona. Planerad första inflyttning är i november i år. Från början skulle inte byggnaden vara lika hög som den är nu men av byggnadstekniska skäl fick de utöka på höjden. Det har varit kul att följa hela bygget. Nu när vi inte har Kockumskranen i Malmö längre så behövde vi ett nytt kännetecken!
Caprice
18-05-2005, 11:17
Läste precis en artikel om byggnaden i en "flygtidning"...
Tycker den är ganska häftig.. Varför ska alla hus vara fyrkantiga lådor..?
Synd att det blir så dyra lägenheter, men i det här fallet är det befogat, tycker jag. Självklart är det väldigt dyrt att bygga på det här sättet... Alla fönster är tex specialgjorda...
Caprice
Ja, fönsterna ser ut som romber. De är öppningsbara max 10 cm. Fönsterputsning ingår i hyran. Vinkällare, gym etc. etc. finns också där. Och en portier som ska göra både det ena och det andra. Om du behöver få en knapp isydd så fixar han det. Han bokar tid till läkare åt dig, hämtar och lämnar din tvätt på kemtvätt m.m.
gammelnalle
18-05-2005, 11:31
CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 11:36) Nu när vi inte har Kockumskranen i Malmö längre så behövde vi ett nytt kännetecken! Hade MER än väl räckt med broskrället..... (Kockumkranarna har jag varit uppe i -båda- på den tiden då det begav sig... blev med åren förståndigare och flyttade från Malmö.....)
Byggnaden sticker ut som ett utropstecken.Modern arkitektur,den blev riktigt snyggt.Roligt att den vann priset i Cannes.Det är klart att lägenheterna blir dyrt i en sådan byggnad,inget för oss vanliga,tänk att bo på översta våningen,nej inget för mig.Jag är nöjd med mitt lilla hus med trädgård. Tack för bilderna Rossi.
CITAT (gammelnalle @ 18-05-2005, 12:31) CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 11:36) Nu när vi inte har Kockumskranen i Malmö längre så behövde vi ett nytt kännetecken!
Hade MER än väl räckt med broskrället..... (Kockumkranarna har jag varit uppe i -båda- på den tiden då det begav sig... blev med åren förståndigare och flyttade från Malmö.....) Usch, vad dum du är!  Jag var också emot bron men nu när den finns där så är det rätt bekvämt. Det tar bara 20 minuter att ta sig till Köpenhamn med bil eller tåg. Perfekt! Skåne e ett harrlit lann, harrlitt lann, harrlitt lann .... och skåningar e folk som kan! Pia och andra skåningar! Kom igen nu. Vi får hjälpas åt att hålla norrbölingarna stången!
gammelnalle
18-05-2005, 11:46
jag har väl inget sagt om Skåningar... eller Skånskor ...mmmmm..
gillar Österlen skarpt
men rääliga Malmö och Barsebäck kunde danskarna få tebaks...
Mmmm, Österlen är fint! Där har jag tillbringat mycket tid ska du veta. Och gör fortfarande.
Ja, bara dig och mig emellan så var det rätt skönt när jag flyttade från Malmö. Men jag tycker om att ha Malmö nära. Parkerna är jättefina t.ex. och havet och stränderna är en tillgång. Men att bo här .... nej, jag vill ha öppna landskap och det har jag där vi bor nu.
gammelnalle
18-05-2005, 11:53
jo, Malmö är en vacker stad med alla parker, håller med till 100% .. och cykla ut och bada på sibbarp eller gå omkring vid Lilla Torg, cykla över vångarna till Oxie när rapsfälten (om det finns nå´ra kvar) står som smörfält. Jo min själ. men prexcis som du så föredrar jag landet..... och inga skruvade ideer om hur man skall bygga hus...
GoSatta
18-05-2005, 11:55
Jo den är grymm! synd att Stockholm inte vågar göra något liknande för jag skulle hellre velat ha den här
stennie
18-05-2005, 12:06
CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 12:34) CITAT (gammelnalle @ 18-05-2005, 12:31) CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 11:36) Nu när vi inte har Kockumskranen i Malmö längre så behövde vi ett nytt kännetecken!
Hade MER än väl räckt med broskrället..... (Kockumkranarna har jag varit uppe i -båda- på den tiden då det begav sig... blev med åren förståndigare och flyttade från Malmö.....) Usch, vad dum du är!  Jag var också emot bron men nu när den finns där så är det rätt bekvämt. Det tar bara 20 minuter att ta sig till Köpenhamn med bil eller tåg. Perfekt! Skåne e ett harrlit lann, harrlitt lann, harrlitt lann .... och skåningar e folk som kan! Pia och andra skåningar! Kom igen nu. Vi får hjälpas åt att hålla norrbölingarna stången!  Låt dom bara gå på..vi klarar oss nog ändå !!!!
Jag visste väl att det fanns någon som skulle hänga på!
Biggan_
18-05-2005, 12:47
Magnolia
18-05-2005, 13:18
CITAT (Birgitta P @ 18-05-2005, 13:47) Va ente så glyttig! Skåne kan man väl aldrig få nog av!
farbror B
18-05-2005, 13:25
I dalarna behövä vi inga tôcke där tok hällä..
CITAT (farbror B @ 18-05-2005, 14:25)
I dalarna behövä vi inga tôcke där tok hällä..
Översättning: I Dalarna är det jag som är tocke bland hönorna.
stennie
18-05-2005, 13:28
farbror B
18-05-2005, 13:33
åååå Rossi din kaxiga halvdansk
Pia mitt i Skåne
18-05-2005, 17:15
Ja, nu är vi inte längre danska eller svenska. Vi är Öresundska... Och kaxiga är vi inte här, däremot mycket ödmjuka och sanningsenliga
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 18-05-2005, 18:15) Ja, nu är vi inte längre danska eller svenska. Vi är Öresundska... Och kaxiga är vi inte här, däremot mycket ödmjuka och sanningsenliga  Så sant som det är sagt! Det lustiga är att vi svenskar, eller skåningar, har varit så om oss och kring oss när det gäller bron och förbrödringen med danskarna. Allt ska vara Öresund och det har fjäskats hit och dit. Men danskarna, de bryr sig inte speciellt .... (Och inte jag heller måste jag erkänna. Jag är skånsk och inget annat.)
Pia mitt i Skåne
18-05-2005, 17:24
CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 18:17) Men danskarna, de bryr sig inte speciellt .... Nej, vad skall de i Sverige att göra? Det är ju i Danmark biern finns...
Pia mitt i Skåne
18-05-2005, 17:26
Och den röde pölsen
Och smörrebröd ....
Pia mitt i Skåne
18-05-2005, 17:41
och en lille en
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|