Nicolina
18-05-2005, 08:31
Jag blir lite konfunderad då jag läser böcker och på påsar om avstånd mellan plantor osv, sen när man tittar på trädgårdsprogram på tv så sätter de allt så tätt. Vad jag undrar egentligen är hur stora krukor ni använder till gurka och tomater i växthus. Jag har en känsla av att jag använder alldeles för stora krukor som tar mycket plats och kräver mycket jord
Tacksm för svar
Nicolina
Grönblomman
18-05-2005, 08:37
Jag placerar mina något tätare än vad som anges på påsen. (Nu talar jag inte om grönsaker, men om blommor (bladväxter) samt örtkryddor). Precis som i böcker och på tv, där allt verkar finnas i rabatterna utan mellanrum är vad jag vill uppnå. Dock är det ¨bättre att placera för glest ist. för för tätt.
För största utveckling så vill de ju ha så stort som möjligt, men man behöver inte överdriva. Vad jag vet räcker det med många sorters tomat med en 10 liters hink? eller har jag fel...
Nicolina
18-05-2005, 09:21
Jag såg på ettans gomorron tv att de planterade , jag tror det var tre tomatplanor och nåt annat i en blomlåda (kanske något större än en ordinär) så du har nog rätt att det ska räcka med 10 l hink , det vore bra
Eva i Västerås
18-05-2005, 11:31
Nja, jag har haft tomater i kärl från 10 liter och uppåt.
Med 10-litershinkar blir plantorna klenare och ger MYCKET mindre, trots gödning. I hinkarna fanns bara rötter när sommaren var slut.
Nästa steg var 20-liters murarhinkar, 4 st för 100kr på Silvan för några år sedan. Klart bättre. Håller fukten, jorden räcker sommaren ut. Inte så snygga, däremot.
Nu har jag krukor som är på 25-35 liter, snygga, i enhetlig stil, terrakottafärgad Hammarplast. Storleken står i krukans botten med både cm och liter.
Och tomatplantorna blir kraftigare och ger mer i de största krukorna.
Samma kruka fast mindre ca 12 liter till små chili, 18 liter till stora chili och physalis. Snyggt med likadana krukor på terassen.
Fast de svarta hinkarna lever också än. Jag får ju alltid fler tomatplantor än vad som var meningen.