Full version: Vildvin, zon 3
SannaLasso
Genom den utmärkta sökfunktionen har suttit och läst "vildvinstrådar" en stund.

Vad jag förstår kan man skära ner hårt och få upp nya fina rankor ganska snabbt.

Nya huset har några delvis slarvigt fästa vildvinrankor som klättrar upp runt fönstren på övervåningen, bladen har börjat komma där uppe. Nertill, de nedersta ca 3 m är helt kala, plantan ser ful och risig ut och det finns en massa nedtill ofästa lösa slingor som man möjligen skulle kunna binda fast i de gamla om det inte var för att det kommer att se fult och slarvigt ut.

Kan det vara så att vildvin börjar med att få årets blad upptill och att de nedre bladen kommer senare? Jag minns inte riktigt hur det såg ut i höstas men någon större prydnad var det i alla fall inte.

Jag skulle vilja klippa ner och dra loss alltihopa och låta plantan börja om från början. Men kan jag skära ner den NU när växten börjat sätta blad eller måste jag vänta till nästa vår?
SannaLasso
Nu är det gjort!

Det fanns en del rankor som satt fast i jorden närmare huset och de fick sitta kvar för de hade ju kommit upp av rankor som rotat sig vid sidan av moderplantan. Hela fula surven tog jag bort och drog loss från väggen och verandan. Kvar är några ca 20-30 cm långa stambitar. Hoppas på ny tillväxt, annars blir det en klätterros där istället. En del rankor hade kilat in sig under verandataket så de måste ju ändå bort innan taket börjar lyfta...

Nu skall jag binda fast några av de avklippta rankorna som klätterstöd åt klematisen, det kommer nog att se trevligare ut än vanliga snören.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon