sobe0200
Hej! Jag bor på en plats med otrolig stenförekomst nere i marken.. Bara skärvsten. Men jag ska anlägga en perennrabatt och vill denna gång pröva att lägga den ovanpå gräsmattan ( i en upphöjd bädd) istället för att gräva i hjäl mej..;-) Men nu till frågan. Ska man gräva bort grässvålen först och/ eller ska man lägga en markduk i botten eller ska man fylla upp med jord direkt på marken? Gissa förresten vad jag ska bygga upp min bädd med? Jo, sten så klart! Tacksam för gångbara tips vid odling av blommor i bäddar...
mulle
Eftersom jag har partier i trädgården som är dåligt dränerade har jag gjort flera upphöjda rabatter. Jag har inte skalat av grässvålen utan täckt marken med ett tjockt lager våta dagstidningar och sedan öst god mylla på det.
Det har funkat alldeles utmärkt.
Mulle
Ingrid på Västkusten
Välkommen hit!

Titta gärna in i Pallkragsklubben med för mera tips om upphöjda bäddar av alla de slag!

Hälsar Ingrid som också har jordproblem och har allt i upphöjda bäddar!
lisselbo
Jag har precis gjort en upphöjd rabatt med stenar runt om.
Började med att lägga en markduk direkt på gräset, la sedan stenar runt om och byggde upp.
Bottnade med grus och sedan jord på det.
Fortsatte med stenar tills det blev lagom höjd.
Håller nu på för fullt med att fylla den med växter, har till exempel pulat in lite taklök här och där mellan stenarna. Lite vintergröna har även blivit flyttad dit
Ska införskaffa lite rosor också.
mvh Marie

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon