Full version: Dela landstok
Linda zVI
Jag har tre buskar med landstok och behver fler. Min fundering r om jag kan dela busken och frka den p det sttet? Och i sfall; hur gr jag tillvga???
Cilla
Ingen verkar ha svarat och jag kan inte heller svara med skerhet. Men jag skulle provat - dels genom att dela dem med skarp kniv nr jag grvt upp dem och dels genom avlggare.
Linda zVI
Tack snlla du fr svaret, jag brjade misstrsta sad.gif smile.gif smile.gif
Vad r en avlggare fr nt wub.gif ???
Pirum
Har inte sett frgan frr...men vi har tminstone satt spaden i ngra landstokar. Vi hade tidigare 6-7st, nu har vi ca 5 till som vi flyttat till andra stllen i trdgrden. Alla har tagit sig bra.
Men det r tydligen inte alltid s enkelt att dela dem, lser jag p http://www.odla.nu/fs/article/file_3115.html :
Det kan g att hitta en naturlig avlggare, dvs. en gren som bjt sig till marken och bildat egna rtter. En sdan gren kan man ta ls och plantera. annars r det svrt att dela en landstok, men billiga hckplantor brukar att finnas att kpa s hr rs.

Kanske hade vi bara tur (och fick med naturliga avlggare etc), eller s har jag inte observerat eventuella problem. Vi satte dem nstan ute i kern s bara de ser bra ut p hll s... Men, nu ngra r senare r de definitivt helt ok.
Cilla
Avlgare r en gren frn busken som man lgger ned till och lite under jorden, lter toppen sticka upp ver markytan, spnner eller lgger fast i det lget med en sten eller V-formad gren eller stltrd. Om man skrapar lite p ena sidan av barken p den del av grenen som man lgger ned brukar rotbildningen g snabbare.

Grenen har d frsrjning av moderplantan medan den frsker bilda egna rtter. Nr den har egna rtter kan man skra av den frn moderplantan.

Om du sker p avlggare hr p forumet har sa lagt in tekcning.
Linda zVI
Tack snlla, snlla ni fr svaren! Jag r mer n njd biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Linda zVI @ 19-05-2005, 17:01)
Tack snlla du fr svaret, jag brjade misstrsta sad.gif  :)  :)
Vad r en avlggare fr nt wub.gif ???

Vi har tidigare anvnt denna bild fr att illustrera avlggare:

Den visar ocks att man kan f flera plantor frn en gren, som man bjer ner!
Linda zVI
Tack fr bilden, Kurt! D frstr jag precis biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon