Mi70
Var på hortus i Farsta i helgen och skulle köpa ett gräs till min nyanlagda minifontän, att plantera vid sidan om. Hittade ett som betecknades som nyhet, "arundo donax", skulle bli blågrön och ca 2-3 m hög.... Har en förkärlek för spännande växter, gärna riktigt höga gräs, etc. Så jag köpte den. Sökte den sedan på nätet, nästan inga träffar på svenska sidor, men väl på utländska, och då utfärdas varningar för växten (giant reed)...!!! huh.gif wacko.gif

Man varnas för att plantera den i trädgården då den rymmer och gör stor skada på inhemska växter. Bilderna på nätet är dessutom inte alls lika fina som den i plantskolan, där växten liknande bambu, fast grönare....... wink.gif sad.gif

Frågan är nu om jag vågar ha den i trädgården??? Någon som vet något mer om den? Kanske den inte blir så stor i svenskt klimat?

Känner mig lite lurad.....och dum.... unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den fanns på alnarp i sortimentet när jag gick där och kallades då pålrör men enligt SKUD ska den numera heta Italienskt rör.

Och där var det ett jättegräs med ganska tjocka stammar (ca 3m högt). Jag tyckte det var ganska vacker men är det en liten damm kanske det blir lite opropotionerligt. Det såg ut att sprida sig med utlöpare, det var planterat med andra grässlag så samplantering kan nog funka. På Alnarp var dock växten planterad i lite torrare läge och vad jag förstått vill de egentligen ha lite fuktigare så ger man det den växtmiljö den vill ha kanske det växer ännu mera.
Mi70
Tack för ditt svar!

Kanske kan ha kvar den, men plantera den på ett annat ställe............ wink.gif tongue.gif
KURT
Det går ju oftast att begränsa utbredning genom att plantera i en nergrävd kruka/hink/korg utan botten.
Blomstertanten
Om du vill hålla gräset lite mer " inom ramarna " sätt det i en stor plastkruka eller en hink med dräneringshål i. Sen är det bara att plantera allt där du vill ha det ! Hindrar kanske inte helt spridning men det lilla som växer utanför är lätt att ta bort.
Lycka till !

biggrin.gif Nu var du snabb Kurt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon