Jag vill flytta på diverse lökväxter i min koloniträdgård men har inte bestämt mig för var de ska stå än. Kan jag gräva upp dem nu men vänta med att plantera dem? Hur ska de i så fall förvaras och när är det lämpligt att gräva ner dem för att de ska blomma nästa vår? Jag har hyacinter, tulpaner, påskliljor, pärlhyacinter med mera.
En viktig sak när det handlar om de lökväxter du nämner är att bladen behöver få växa och sen vissna ner av sej själv för att de ska må bra och blomma om nästa år. Kan du vänta med att ta upp dem tills bladen ser skräpiga ut är det nog det bästa. Sen bör du förvara dem svalt för att sen gräva ner dem igen i september-oktober. Kan du "förvara" dem genom att gräva ner dem någon annanstans så länge är det nog det allra bästa.
Margaretha
21-05-2005, 08:46
Förra sommaren ville jag flytta tulpaner för att plantera en annan färg på den platsen. Jag lät dem vissna ner men grävde upp dem när bladen började lossna - för att kunna hitta dem helt enkelt. De tillbringade sedan hela sommaren i en hink i ett emellanåt väldigt varmt uthus - utan jord - men tog ingen skada av detta. Grävde ner dem i höstas - när den nya platsen blivit ledig -och de har blommat enormt i år.
Nu vet jag inte om påskliljor och andra lökar fungerar på samma sätt, men med tulpaner går det jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.