Gurkburk
Jag har använt slamjord från reningsverket när jag grävde ur och satte en ny häck. Allt verkar gå bra, häcken ser frisk ut. Dock luktar det fortfarande inte så gott...

Finns det någon som har erfarenhet av att använda slamjord i rabatter etc? Jag funderar bl a på näringsinnehåll och om jag borde blanda ut med torv, om jag kan använda den i köksodlingar också mm.

Hälsningar

Gurkburk
stina
Jag har använt slamjord och har inte haft några andra problem än att den varit väldigt kompakt och lerig - jag måste bättra den kraftigt. Den luktar naturligtvis inte så gott i början....

/Stina
KURT
Man har väl främst ansett att ev kadmiumrester i slammet ev skulle utgöra ett problem. Men jag antar att reningsverket analyserar slammet, så man bör kunna få specificerat vad det innehåller.
gammelnalle
http://www.svt.se/granskning/reportage.asp...p?S=1005&A=1005

fast jag vet inte vad ditt slam är... detta är rötslam..
stina
CITAT (stina @ 18-05-2005, 12:35)
Jag har använt slamjord och har inte haft några andra problem än att den varit väldigt kompakt och lerig - jag måste bättra den kraftigt. Den luktar naturligtvis inte så gott i början....

/Stina

Hm - jag har nog INTE använt rötslam - däremot har jag ett lass jord som luktade avlopp i början.....
Gurkburk
Hej och tack alla för era inlägg!

Gammelnalle: Artikeln var mycket intressant! "Larmen har handlat om för höga kadmiumhalter, giftiga brommerade flamskyddsmedel och risker för att olika sjukdomar kan spridas via slammet. Men den verkliga oron för larmen har visat sig sakna grund". Man skriver ju vidare att Sverige stoltserar med världens renaste rötslam. Jag ska följa Naturvårdsverkets utredning med intresse.

Mitt slam kommer från reningsverket och är alltså rötslam. Det deponeras på vår soptipp. Om vi vill ha stora mängder jord kan vi från tippen gratis hämta rötslamsjord, skogsjord mm. Jag tyckte att det verkade bra när vi nu behövde så mycket som till en häck.

Hälsningar

Gurkburk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon