futurist
Eh...vi köpte lite klängrosor till vår trädgård, New Dawn förstås eftersom vi är nybörjare!
Så skulle de ned i jorden för 2 veckor sedan och den biten överlät jag till maken, höggravid som man är... Jag lämnade utförliga instruktioner angående avstånd etc. Men inte tillräckligt utförliga angående djup tydligen...när jag kom ut så hade han planterat ett par av dom så att ockuleringsstället satt precis ovan jord. sad.gif
Han grävde upp dom igen och försökte sätta dom djupare men resultatet blev att några av dom fortfarande har ockuleringsstället precis ovan jordytan. Och sen ville vi inte hålla på och joxa med dom mer, eftersom de inte var barrotade utan växte i kruka och de började 'falla sönder' runt roten.

Kan rosorna överhuvdtaget räddas och överleva vintern? (zon 1 intill husvägg). Finns det något alls man kan göra - tänker på att kupa upp jorden kring roten, lägga på granris etc.? För inte kan vi väl gräva upp dom en gång till och försöka igen?
Vad säger ni som vet? Är det bästa kanske att bara köpa ett par nya med en gång?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Överlever vintern i zon 1 lär de göra, problemet som kan bli är dock att när man sätter okuleringsstället för grunt så brukar man få mera problem med vildskott från grundstammen. Köpa ny ros behöver du inte göra men gräva upp dem och plantera ner dem igen är nog det bästa och att rotklumpen trillar isär vid planteringen gör inget. Alt. kan man ju höja upp jordytan i rabatten 15-20cm men det är nog mera jobb än att gräva upp och plantera om. Glöm inte vattna noga efter omplanteringen.
SaraS
Klart du kan gräva upp dem igen! De har ju inte hunnit etablera sig tokmycket. Få med alla rötter bara. Bygg upp en liten kulle längst ner i gropen och sprid ut rötterna över den. Det är bra att få rosen ännu djupare än 15 cm, då får du ännu mindre rotskott.

Nu är den ju förmodligen lite chockad av behandlingen, så lite extra vatten och pyssel tar den säker emot...

/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon