Full version: Kärnfria frukter?
Christoffer
Vad beror det på att vissa frukter, tex clementiner inte har några kärnor?

Jag har läst om både förädling och tillsats av hormoner, men vad stämmer egentligen?

Gibberelinsyra ska tydligen användas för att få kärnfria druvor, men hur gör de då med den? Är det att hälla ut utspätt sådant i jorden, eller hurdå?
Åsa, mälardalen zon 2
Gibberellinsyra brukar man nog spruta med, har hört att det är det de använder på päronet conferens som då bildar fukter utan eller med få kärnor. Det är därför conferens är lite bananlik.

Men i de flesta fall är det nog förädling man använder när man vill få fram frukter utan kärnor.
Christoffer
Man sprutar alltså direkt på frukterna?
krukan
man måste nog spruta på blommorna, så det blir frukter innan de befruktats. När frukten väl är gjord finns fröerna redan där. Hormonet gör att växten tror att den är befruktad och sätter frukt utan att det kan bli fröer. Om jag kommer ihåg mina lärare rätt... Det är så de gör med kärnfria druvor i alla fall.
SaraS
Citrusfrukter är förädlade. Man hittade en liten klon utan kärnor och den fick sen ge till resten av världens produktion. Med vattenmelon så har jag en teori att man har tagit fram en sort där man kan äta den omogen, för kärnfri melon smakar ingenting jämfört med vanlig "kärnig" melon... Och den har ju nån sorts omogna kärnor i allafall....
Ingrid på Västkusten
Sedan är faktiskt kärnbildning också beroende på pollineringen d v s odlas det andra citrusar i närheten? Eller bara clementin.....
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christoffer @ 18-05-2005, 16:52)
Man sprutar alltså direkt på frukterna?

Nej för att ändra i det genetiska måste man nog spruta hela växten strax före eller runt blomningen så det blir omprogrammerat och bildar frukter utan kärnor.
smajlizz
Det stämmer att man kan använda växthormoner (gibberelliner) för att ta fram kärnfria frukter. Om inte blomman befruktas så utvecklas inte frukten eftersom de befruktade fröna innehåller hormoner (auxin i jordgubbar t.ex.) som stimulerar fruktutvecklingen. Dock kan man tillsätta hormoner på konstgjord väg och få frukten att utvecklas ändå. Man kan också använda andra sorters hormoner för att få frukten att mogna långsammare eller snabbare.
Jag är inte säker på hur man gör men man kan ju iaf inte spruta på frukterna eftersom det inte blir några frukter om ingen befrukting skett, och om den skett så finns ju fröna redan där och då är det ju för sent. Skulle tro att man kanske besprutar obefruktade blommor eller blombottnen.
Jag vet iaf att experiment har gjorts med jordgubbar där man har tagit bort de auxin innehållande fröna och sedan strukit på en slags pasta med hormoner och då har jordgubben utvecklats normalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon