bonzor
Idag har den allra första hoya blomman slagit ut hos mig.
Jag är såååå lycklig *tjoho*.
Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas få mina hoyor att blomma, men jag hade fel smile.gif

h.heuschelikana
Rossi
Mmm, visst är det härligt när man ser de första knopparna och sen får följa dem hela vägen till utslagen blomma!

Grattis!
Blomstertanten
Grattis Bonzor ! biggrin.gif

Man slutar aldrig att förundras !
wub.gif
Evin
Min slog oxå ut härom dagen, men jag lyckades bara få en blomma (och ingen bra bild av det)
Nanna
Visst blir man lycklig. Hade haft min Hoya i två år, och sedan för ett par veckor sen kom den första klasen med blommor. wub.gif
maimiti
G R A T T I S ! ! !
Du kommer nog att se många hoyor blomma framöver, de flesta är tacksamma blommare. Alla doftar tyvärr inte gott. Just nu blommar H. vitellina hos oss. Vacker, men lukten kunde man ju vara utan. Å andra sidan är H. obovata på g, och den doftar destå bättre :))

Begriper inte varför det blir smilgubbar när jag bockar av rutan... eller missar jag nåt?
Jeanette/västra götaland
GRATTIS.

Visst doftar de underbart. Jag har min Hoya heuschkeliana här vid datorn och den har blommat/doftat nu i flera månader.

Min erfarenhet av denna är att den blommar mycket och det är bra för den doftar så gott. wub.gif
Sulawesii
CITAT (maimiti @ 24-05-2005, 21:01)
Just nu blommar H. vitellina hos oss. Vacker, men lukten kunde man ju vara utan.

På tal om vitellina: klänger inte den? Min visar inga tendenser till det.
bonzor
men inte tyckte jag att min luktade nå speciellt. Ifs hade den bara två blommor, kanske därför.
Men nu börjar också min bella och kentiana blomma.
Det är så spännande smile.gif
Jeanette/västra götaland
Den doftar mest på natten. Stoppa näsan NÄRA.
blink.gif Gör det inte när det är mörkt ute och lampan tänd inne fär då kan grannarna börja undra. tongue.gif unsure.gif
iscah
hej hoyavänner! =)

just nu blommar bella och wayetii här. i år har också multiflora, subquintuplinervis, och puber(picta) blommat. wub.gif

skall inte caronosa vara lätt att få i blom?!

unsure.gif
maimiti
CITAT (Sulawesii @ 25-05-2005, 11:31)
På tal om vitellina: klänger inte den? Min visar inga tendenser till det.

Nja, den klänger väl sådär. Den är inte jätteduktig på det så den behöver ofta lite hjälp. Det förekommer att den klättrar på grannväxter. Jag tror att den i naturen klättrar med hjälp av luftrötter...
Kolonilotta
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 26-05-2005, 00:48)
Den doftar mest på natten. Stoppa näsan NÄRA.
blink.gif Gör det inte när det är mörkt ute och lampan tänd inne fär då kan grannarna börja undra. tongue.gif  :unsure:

Nää nu är det snart dags igen....
Har flera stycken Hoyor som jag haft i många många år men som först förra året började blomma...... nu blommar de desto mer.... i skift... och hela lägenheten stinker nästan outhärligt på kvällarna wacko.gif Måste vädra ordentligt med tvärdrag innan jag går och lägger mig.... blink.gif

Men visst är dom underbart vackra när de slingrar sig över väggen och med sina mörkt gammalrosa blommor wub.gif wub.gif wub.gif
Pia mitt i Skåne
Jag har en liten lacunosastickling här i fönstret bredvid datorn. Den hade fullt med knoppar när jag fick den och så klart rasade alla. Alla utom 3. Nu blommar de och det kommer även nya knoppar. Och jag stoppar näsan i plastpåsen så ofta jag kan.
Jag har också en carnosa som har hängt och klängt i åravis utan att blomma, men nu i år har det utvecklats 3 blomsporrar och de är inne på sin andra blomning nu. Varför den har börjat blomma just nu vet jag inte, jag har inte skött den annorlunda mot tidigare (möjligen att den kan ha stått aningen svalare i vinter).
En 10 cm lång serpens har också fått en blomsporre, får väl se om den blommar i år...
norpydorp
har oxå en lacunosa Tove som blommar för första gången i år. Den luktar ju så gott!!

Hittade knoppar i kanyakumariana igår kväll...hoppas att det blir nåt!
Har hittat en liten, liten början till knopp i imperialisen oxå....väntar med spänning wub.gif

Men hur får jag igång min australis? den e stor grön o fin växer som bara den men inte en tillstymmelse till nåt knoppigt eller pedunkel kanske det heter.

Jag blir så lycklig när jag ser knopp på gång nån stans på hoyorna, pillar lite varje dag o ser om den har växt nåt.........

Mvh Norpis
Sulawesii
Är inte H. australis en höstblommare? Hur som helst så tog min säkert fyra-fem år på sig att blomma.
maimiti
CITAT (Sulawesii @ 27-05-2005, 12:06)
Är inte H. australis en höstblommare? Hur som helst så tog min säkert fyra-fem år på sig att blomma.

Jo, vanligtvis. Men växter har ju också en egen vilja och kan få för sig att blomma vid "fel" årstid. H. thomsonii är ju också främst en höstblommare, men min blommade senast i mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon