Full version: Kottar på thuja
Katarina zon 2
Tack alla som delar med sig av sina stora kunskaper - roligt och nyttigt att läsa!

Jag har en thujahäck, planterad för 2 år sedan, där vissa av plantorna sätter väldigt mycket kottar. Jag befarar att vissa plantor är dåligt dränerade med kompakt lerjord, medan andra står i mer lucker sandjord. Kan "blöta fötter" vara orsaken till kottarna, eller snarare torka? Vi har varit rätt flitiga med att vattna under dessa två första år.
Fru Frö
Jag har precis samma undran, varför alla dessa kottar!!! huh.gif Ska man rycka bort dem? Hemma hos mej har kottarna torkat och är rätt lätta att dra bort, tujjorna ser ju mer bruna än gröna ut med alla torra kottar på sad.gif
kristerh
Jag vet inte hur det är med kottarna, men fröer kan du ta ifrån dem,
jag förvarade en stor kruka med div plantor under en stor thuja och numera har jag en massa extra thuijor. Thuijan svarar ju bra på klippning, klipp bort kottarna om de blir för många.
krister
Big Gardener
Jag förstår inte riktigt. Att plantorna sätter kottar är ju inget negativt i sig. Är plantorna dåliga på något annat sätt eller är det bara att kottarna sitter där?

Thujor som klipps regelbundet brukar inte sätta kottar eftersom de blommar på flerårsved och inte på årsved. Det är i sig inget negativt, men om det är något annat symptom får ni gärna berätta det.
Wera
Kottarna på våra thujor blir bruna, och hela växten ser lite sliten ut då den är full utav kottar. Vi klipper inte våra utan de står fritt...
Katarina zon 2
Kottarna i sig gör väl inte så mycket, även om de är bruna och bidrar till att växten ser lite vissen ut. Men det verkar som det är de plantor som trivs sämst som sätter mest kottar - i vissa fall så många att det nästan tynger ner plantan. De som däremot ser friskast och grönast ut, sätter nästan inga kottar alls. Min fundering var därför om mycket kottar var ett tecken på att plantorna inte riktigt trivs med tillvaron sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon