*solis*
Bägge mina lungor fungerar inte som de skall fick jag alltså reda på!
Nu måste jag special träna andningen så att lungorna kan arbeta ordentligt och jag skall åter till röntgen om 6 veckor.

Anledning till att lungorna inte öppnar sig helt är den långvariga infektionen som jag hade och som jag inte fick hjälp för utan skickades bara hem hela tiden sad.gif och fick till och med astma på grund av det sad.gif

Först efter antibiotika har det blivit bättre men jag har haft ont i lungorna och har varit ganska trött.

Undrar om det är av anledning av de dåligt arbetande lungorna ohmy.gif
amaira
Nämen oj! ohmy.gif
Hoppas du kryar på dig riktigt fort wub.gif
farbror B

'Säkert därför du varit trött!
Sköt om dej, lägge en extra kudde under madrassen , så att du kommer upp lite när du sover så andas du lite lättatre hoppas jag.

Åsså ingen ansträngning, bara lata dagar=)

krya på dej! smile.gif
*solis*
Jag fick beskedet igår och blev så arg så att jag fick svårt att andas sad.gif

Det just det här som har kännts att jag inte kommer att orka med begravning av min mamma att jag är så orkeslös sad.gif
Rossi
Hoppas att du får rätt vård och behandling.

Jag har hört flera stycken som har haft problem med andningen men som blivit hjälpta av Qi Gong (eller hur det nu stavas).

Krya på dig!
Jasmin
Oh vad jag blir arg när jag tänker på hur nonchalant du blivit bemött inom sjukvården. Krya på dig Solis. wub.gif
kerstin z5-6
Solis ! du som gillar kuliga saker smile.gif
tag en hög mugg ,med vatten i -placera ett grovt sugrör i o blås bubblor som man gjorde som barn ..Det gör vi med nyop patienter för att vädra lungorna .. det tränar dem lagom -en liten stund morgon o kväll
Och övaransträng dej inte !
Hälsar syster K smile.gif
*solis*
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2005, 17:07)
tag en hög mugg ,med vatten i -placera ett grovt sugrör i o blås bubblor som man gjorde som barn ..Det gör vi med nyop patienter för att vädra lungorna .. det tränar dem lagom -en liten stund morgon o kväll

Tack tack tack;det skall jag verkligen göra wub.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2005, 17:07)

Ett till lekfullt tips, men med allvar i botten:
Skaffa en sån där "ormtuta" av papper, du vet en sån som rullas ut och tutar när man blåser i den och sedan drar ihop sig. De finns i leksaksaffärer bl.a. Ta bort själva tutan om du vill slippa (o-)ljudet. Blås i den några minuter ett par gånger per dag. Också bra träning. smile.gif

Tips från f.d. lungpatient som behövde vädra och stärka lungorna efter op.
pejori
rätt andningsteknik är a och o. wub.gif wub.gif
krya på dej solis smile.gif
*Felix matte*
Hoppas att det är bara tillfälligt och att du kan träna upp lungorna.

Enklast är att du då och då under dagen andas in genom näsan... andas ut genom lätt hoppressade läppar... upprepa 5 - 10 ggr, eller gör som Kerstin sa... blås genom sugrör.

eller om du har en bit "bensinslang" (tunn plastslang) så kan du fylla en flaska med ca 5 dl vatten... Andas in genom näsan... blås ut genom slangen... upprepa 5 - 10 ggr ... gör detta då och då under dagen.

Krya på dig! wub.gif
*solis*
Tack så jätte mycket för alla råd wub.gif
Caprice
Hoppas det går bra, Solis!

Råden du fått låter logiska...

Caprice
zaaritha
Hoppas verkligen att det går att bota!
Kram
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon