fiffigafrun
18-05-2005, 15:19
Rabatten på vår norrsida behöver få mer jord. Jorden har liksom nästan sjunkit ned mellan plantorna så att man tydligt ser var rotklumparna till perennerna är. Är det bara att hiva på mer jord emellan o ovanpå rubbet och så växer perennerna upp genom detta? Eller måste jag gräva upp allt och fylla på jord och gräva gropar o plantera ned allt i hopa igen?
susan.e
18-05-2005, 21:26
Nej! På med jord och stallgödsel, det blir aldrig fel.
Jo, på bl a pioner...har testat.
Helen i Piteå Zon 5
19-05-2005, 07:35
Varje vår då jag har grovrensat klart, lägger jag på ordentligt lager med "koskit". Sedan för att dölja både det och all övrigt skräp och fylla ut alla gropar lägger jag på ny jord tex. (5 för 100:- ) då blir rabatterna snygga och prydliga igen. /Helen
CITAT (susan.e @ 18-05-2005, 22:26)
Nej! På med jord och stallgödsel, det blir aldrig fel.
CITAT
Xelma Skickat den 19-05-2005, 08:29
--------------------------------------------------------------------------------
Jo, på bl a pioner...har testat.
På vilket sätt skulle det vara fel då? Vad hände?
Ingrid på Västkusten
19-05-2005, 16:01
Jag ahr lkyckast hiva både det ena elelr andra på våra pioner och de kommer lika glatt för det - iofs är det väldränerande men ändå....
Jag gissar att det har att göra med att man säger att pioner inte får planteras för djupt.
Ingrid på Västkusten
20-05-2005, 06:16
Jag gissar det med. Lycjkligtvis har inte våra pioner läst den boken men det är gammeldags pioner som redan är väletablerade....
Hälften av min dillpion vissnade efter att den fått välbrunnen(3-5 år gammal) hästgödsel "mitt i huvudet". Jag la bara på någon cm för den stod redan högt, men det verkar ha varit för starkt. Kerstin, tror jag det var, skrev att det vill de inte ha och det kunde jag se med tydlighet... Jag tog bort det igen och resten är fin och på väg att blomma. Den har inte vissnat ner mer.
Den gamla luktpionen klarade däremot behandlingen.
kerstin z5-6
20-05-2005, 19:47
Ja den vill inte ha gödsel på rotklumpen .. direkt i skallen sas-men en bit utanför går fint .. pioner gillar inte att kvävas o få högre marknivå runt roten än de är vana med .. istort sett alla andra perenner rosor mm klarar det utmärkt -mer än 10 cm tom
Annie-72
21-05-2005, 13:56
Oups, hoppas mina pioner inte vissnar ner efter komposten. De fick nämligen åxå över sig en del. Får ut och ta bort runt dem då, bara det ihållande regnet ger sig...
dammkillen
21-05-2005, 17:25
jag gissar att man fyller på med mager jord innehållande luftgörande och dränerande material, t.ex. sand
kerstin z5-6
21-05-2005, 17:36
nää kodynga !
de senaste åren har jag gjort det bekvämt för mej (& för växterna) genom att på höstarna kratta in löv i rabatterna & på vårarna (möjligen) hälla över jord & kompost & så för att det ska se lite snyggare ut. Fungerar jättebra - de ev perenner som inte klarar behandlingen får jag klara mej utan! (Gör det dock inte på pionerna..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.