Full version: HJÄLP
rosita
Myror på jordgubbsplantorna! Vad gör de där? Det är alldeles svart uppe på stjälkarna mot blommorna och jag ser myror krypa runt på plantorna.
Vad gör de för skada och hur får jag bort dem? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
susan.e
Hur ser myrorna ut? Svartmyror gör ingen skada. Jag har miljarder av dem i min trädgård och har aldrig haft besvär av dem. Aldrig någonsin. De klättrar runt till och med i växthuset på stammar och blad, men det gör inget. Kanske letar de bladlöss. Håll utkik!
kristerh
Svartmyror skyddar och underhåller bladlössen och som tack får de smaskig sockrig vätska av lössens avföring.
Men det kan ju vara så att dina jordgubbsplantor utsöndrar nåt sockrigt som myrorna är ute efter, men som sagt själva svartmyran gör ingen skada.
krister
rosita
Det är någon svart kletig massa som sitter på blommor och stjälkar, dessutom kryper det omkring svartmyror!
rosita
Det är löss! mad.gif mad.gif I mängder! mad.gif
Sprutade med såpvatten, men vet inte om det hjälper. sad.gif
Airamya
Mhm, fingrarna brukar vara det som funkar bäst mot löss tycker jag. Åsså är de lite mojsiga att klämma ihjäl wink.gif hehe Min killer-instinkt vaknar till liv när jag ser löss... Jag känner nån form av barbarisk njutning av att klämma sönder dem...

Så brutal jag är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon