Full version: Jordgubbar
rosita
Kan det vara myror? Det är svart längs stjälkarna mot blommorna, ja även lite på blommorna och det kryper myror. Hur blir jag av med detta och vad gör de för skada? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
TeliaNet
det finns medel som stoppar myror, applicera det omkring dina växter, inte på.
lycka till!
Susanna
Om det är mycket myror på plantorna kan det finnas risk för att det finns bladlöss där också. De lever i någon sorts symbios där myrorna skyddar lössen. Så kolla dina plantor noga!
rosita
Helt rätt Susanna, det var löss! I mängder på alla plantorna!
Jag har sprutat med såpvatten, hoppas det hjälper. Någon som har något bättre förslag mot löss?
huh.gif
Susanna
Jag har aldrig varit med om att bladlöss går på jordgubbar. Låter jättetrist för dig. När man blandar såpvatten kan man även ha i t-sprit men det vill man nog undvika på jordgubbsplantor kanske. Sedan finns ju provadopínnar och sådant också, men de ska man inte använda på ätbart tror jag. Med andra ord har jag inte så många råd att komma med, men tänk på att upprepa såpbehandlingen flera gånger. Hoppas verkligen att du får bukt med lössen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon