Full version: Bildgåta
Gossen Ruda
Det är inte lätt att vara insekt, faror lurar överallt. Här har en ? hamnat i klorna på en blomkrabbspindel när den skulle landa på vitplistern.

Ja, vad är det för insekt? Jag kan visserligen släktet men så noga är det inte, det räcker med ordningen. Dvs fjäril, skalbagge eller liknande. Sen vill jag ha en motivation till svaret också, det går att ge en sån om man tittar noggrant. Och har lite kunskaper också kanske. tongue.gif

pejori
en fjäril? unsure.gif
tycker mej se en vinge aldeles på bladet wub.gif
eller en fluga? huh.gif
Gossen Ruda
Visst är det en vinge men det finns många insekter med vingar. rolleyes.gif
pejori
humla då? smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
Motivationen!! Motivationen!! laugh.gif Humla är fö fel.
pejori
tänkte på den ulliga baken där laugh.gif laugh.gif
hm..ullig bak...vingar...åååååå KAN INTE!!!! sad.gif sad.gif sad.gif
Gossen Ruda
Tänk vad tråkigt det skulle vara om man visste allt. Inget mer att lära sig. ohmy.gif
Reserv
Hmm, det ser ut som nån sorts fluga med dom genomskinliga vingarna. Men jag ser inte ögonen, fast jag förstorat bilden betydligt på datorn. wink.gif Näpp, jag är nog körd där jag också.
pejori
nopp...fluga har jag gissat på redan smile.gif smile.gif
suck...finns det så många flygfään med ulliga bakdelar? wub.gif wub.gif
spännande gåta det här smile.gif
Sylvia
Jag tycker den är en helt vanlig fluga...
Gunvor Nilsson
Spyfluga? unsure.gif Brukar inte dom ha långa bakben?

/Gunvor
yla
jag tycker också den ser ut som en vanlig fluga o jag motiverar de med att spindlar GILLAR flugor tongue.gif

häftig bild förresten glömde jag ju säga rolleyes.gif
amaira
En diptera. En svängkolv syns tydligt. biggrin.gif wub.gif
Gossen Ruda
Äntligen kom en uppmärksam person och avgjorde. smile.gif Jo, under framvingen som syns tydligt sticker svängkolven fram, dvs den ombildade bakvingen. Det tyder på att det är en fluga eller mygga, Ser mest ut som en fluga men det är en mygga, en hårmygga av släktet Bibio. En hane skulle jag tro också, honorna har mindre ögon.

Vid den här tiden på året kan man se hårmyggehanarna långsamt svärma omkring och vänta på honor i solskenet. Ensamma eller i sällskap. Dom är drygt 1 cm långa och håller dom långa bakbenan hängande så dom är lätta att bestämma i flykten. Dyker det upp en hona störtar närmsta hane på henne för att para sig. Ingen uppvaktning eller liknande, pang på rödbetan bara. laugh.gif
Snöflinga
Lite äckligt, va wub.gif
yla
jag e så korkad så jag kan inte se svängkolven fast du säger att den finns ,,ni säger
kan inte nån av er göra en inringning av svängkolven så man fattar nästa gång tongue.gif tongue.gif
amaira
Varsågod! Med pil och fem kopior. rolleyes.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Och så vet jag att inte ens du själv tror på att du är "korkad" laugh.gif

Man kan inget förrän man har läsrt sig - är min devis. Det gäller ALLA människor wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (Snöflinga @ 18-05-2005, 22:02)
Lite äckligt, va  :wub:

Menar du bilden eller parningsförfarandet? rolleyes.gif

Skönt att Amaira tar över svarandet när jag är frånvarande. wub.gif
amaira
Lite äckligt, va  wub.gif

Vilket då?
"Pang på rödbetan"?

Insekter är inte alltid så fina i kanten. rolleyes.gif

Jag tordes inte försöka gissa om det var en fluga eller mygga. Benen tyckte jag såg väldigt fluglika ut, och kroppen ser "trind och rund" ut. Men vingarna verkar ha ett "enkelt" mönster, inte sådär fullt av tvärribbor och annat som flugornas.

Du ska få en fråga tillbaka, Ruda wub.gif . (eller den som vill)

Que? Vad heter denna lilla söta "kula"?

Jag frågar för att jag vet själv wub.gif , och törs svära på att ingen annan klarar uppgiften, trots att den inte alls är "sällsynt" eller svår att skilja från andra flugor.

Svenskt namn har den däremot inte. Så jag har döpt den till "Kulfluga", för jag tycker den är kul.

Tyvärr finns det redan en familj som heter "kulflugor", men dom är inget roliga.

Och den här heter Gymnosoma rotundatum.
pejori
diptera trodde jag var en hoya ju ohmy.gif ohmy.gif huh.gif blink.gif wub.gif
amaira
CITAT (pejori @ 19-05-2005, 08:52)
diptera trodde jag var en hoya ju ohmy.gif ohmy.gif huh.gif blink.gif wub.gif

I så fall är det en hoya med två vingar wub.gif .
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2005, 08:40)

Menar du bilden eller parningsförfarandet? rolleyes.gif

Skönt att Amaira tar över svarandet när jag är frånvarande. wub.gif

så om jag inte fattat fel så e svängkolven parningsorganet då på flugan smile.gif eller??
amaira
Jag är också en "diptera" ibland rolleyes.gif med gloria på huvudet sleep.gif smile.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 19-05-2005, 08:54)
så om jag inte fattat fel så e svängkolven parningsorganet då på flugan smile.gif eller??

Hmmm, nu tror jag "vi" blandar ihop saker här va sleep.gif laugh.gif .

Och svängkolv har jag ingen tralalalala...

Svängkolvarna är balansorgan gjorda av ombildade bakvingar.
yla
okay nu läste jag på IGEN o fattar lite bättre var parningen kom in hihi
man kan ju inte va så alert så här dags va
jag e ju inte van o va vaken så här tidigt även om de verkar bli en vana
då min personlige tränare verkar gilla morgnar iallafall om man får ta de lilla lugna då
amaira
CITAT (oldwolfie @ 19-05-2005, 09:05)
man kan  ju inte va så alert  så här dags  va
jag e  ju inte van o va vaken  så här tidigt

OJ! huh.gif Då kanske det är för dig på morgnarna, som det är för mig på kvällarna! *förstår fullständigt*
Reserv
CITAT (amaira @ 19-05-2005, 08:42)

Vilket då?
"Pang på rödbetan"?

Insekter är inte alltid så fina i kanten. rolleyes.gif

Jag tordes inte försöka gissa om det var en fluga eller mygga. Benen tyckte jag såg väldigt fluglika ut, och kroppen ser "trind och rund" ut. Men vingarna verkar ha ett "enkelt" mönster, inte sådär fullt av tvärribbor och annat som flugornas.

Du ska få en fråga tillbaka, Ruda wub.gif . (eller den som vill)

Que? Vad heter denna lilla söta "kula"?

Jag frågar för att jag vet själv wub.gif , och törs svära på att ingen annan klarar uppgiften, trots att den inte alls är "sällsynt" eller svår att skilja från andra flugor.

Svenskt namn har den däremot inte. Så jag har döpt den till "Kulfluga", för jag tycker den är kul.

Tyvärr finns det redan en familj som heter "kulflugor", men dom är inget roliga.

Den enda fluga som komer i närheten av det utseendet är Cyclorrhapha fam. Hippoboscidae. Det är en typ av lusflugor som finns på däggdjur och fåglar, och är 4-10mm lång. Inte för att jag tror att det är det, men jag har kommit med ett förslag i alla fall rolleyes.gif fast Cyclorrhapha är nog plattare än din. unsure.gif
amaira
CITAT (Reserv @ 19-05-2005, 09:54)
Den enda fluga som komer i närheten av det utseendet är Cyclorrhapha fam. Hippoboscidae. Det är en typ av lusflugor som finns på däggdjur och fåglar, och är 4-10mm lång. Inte för att jag tror att det är det, men jag har kommit med ett förslag i alla fall rolleyes.gif fast Cyclorrhapha är nog plattare än din. unsure.gif

Nej HU ohmy.gif min är SÖT laugh.gif .

Är du flugintresserad Reserv?? wub.gif wub.gif (eller insekts- eller småkryps- intresserad, eller "nåt"!??
Vad ROLIGT med en till! wub.gif wub.gif

(och jag fick "jobbigt" med att slå upp Cyclorrhapha och hippoboscidae sleep.gif)

Att jag vet vad "min" är för nåt, beror på att jag frågade
jourhavande biolog i vintras. Ville veta, för den ser lite "annorlunda" ut, och finns i min trädgård.

Att jag inte tror någon här klarar det, beror på att de hade ett hårt jobb att ta reda på det biggrin.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon