Fru Frö
Önskar ett mirakel medel som snyggar till mina tujjor!
Jag bekämpade mot löss för två år sedan, men de har aldig (2 år är en eeeevighet för en sån som jag!) blivit snygga igen. Är glesa och skit tåkiga! sad.gif

Funderar då och då på att köra dom till tippen och sätta annat SNYGGT insyns skydd till uteplatsen.......

Vad gör jag?
Cilla
Jag har inget svar, men en reflektion. Ofta blir tujafrågor obesvarade eller mycket generellt besvarade. Ändå måste finnas mängder av erfarenhet av tuja så många häckar av denna som satts de senaste åren!

Kan ni med tujaplanteringar berätta lite hur ni löst problem eller skapat förutsättningarna för att få bekymmersfria häckar?

Om du kommer till att ersätta häcken - fundera på en (juniperus)!
Thomas Wahlqvist
Köp tuja på en riktig plantskola.
Jag har blivit uppläxad av en äldre trädgårdsmästare vad beträffar tujor.
Han hävdar att billiga tujor dras för hårt i växt tunnlar/växthus.
Jag köppte 10 ex av hans långsamodlade tujor och de är hur fina som helst.
Ett annat fel är att de betraktas som mycket växtkraftiga bara för att dom är storväxta, och därför slarvas det med grävning och jordförbättring, jag grävde 70x70x 1000 cm för tio tujor.
Sen är det vanligt att man missköter sina tujor vad det beträffar vattningen.
Man lägger inte ner tillräckligt med jobb på dessa enkla växter.
Cellestine
Det är precis vad som fattas ,näring och pyssel,mina höll på att bli riktigt fula ,gula och dassiga , men flyttade på några för att se om det kunde göras något och med bra näring för rötterna och bra jord och vatten så fick dom tillbaka sin vackra gröna färg och det blev roligt att pyssla när man såg att det ju faktiskt gick att få ordning på dom , mina är av den billigare sorten. smile.gif rolleyes.gif
Fru Frö
Är det något speciellt gödsel som är att föredra och kan man gödsla närsomhelst?

Ska man moffa ner gödlset eller räcker det att stö ut ovan mark?

Och kottar - ska man engagera sig i att ta väck dom? wacko.gif wacko.gif
Cellestine
Jag tror inte att man behöver att flytta på dom , bara förbättra med gödslad jord och fortsätta med att ge odentligt med vatten och näringslösning , jag använder bara vanlig Bio-bact när jag vattnar under sommaren, det är ju så jättebra för rötterna på alla buskar(och även på blommorna)
Man kan ju börja med det så får man se efterhand vad som mera kan behövas men jag tror att det räcker gott så.
smile.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Är det dåligt markförberett ifrån början, jag ahr alltså sett diken som inte ens är en halvmeter breda där de stakcars plantorna knöddes ner, rotsnurr och allt så är det bästa att bgräva upp dem och reda upp rotsnurren, markbereda ordentligt och vattna som en tok! Sistnämnda glöms också - kanske t o m skugga dem lit ei starten!

Hälsar Ingrid
Margaretha
Men en gammal, bred, vanskött, krokig och fasligt ful tujahäck finns det väl inget hopp för. Vi funderar på att ta bort den och plantera en ny. Det är väl inte möjligt att få den smalare. Den tar plats också, många kvadratmeter i en liten trädgård. Den är så bred så min reslige make når inte över den med den elektriska häcksaxen ens.
Usch vilket projekt! sad.gif
Cellestine
Att såga ner den går ju och så får den växa på nytt , men det kan väl kanske vara roligare att ta bort den och sätta något nytt om man inte har så mycke utrymme, den nya bolltujan är ju jättefin. smile.gif
Margaretha
Bolltuja låter spännande, men stort ! Boll menar jag. Ska se om jag kan hitta en bild. Tack för tipset!
Big Gardener
CITAT (Cellestine @ 22-05-2005, 18:33)
Att såga ner den går ju och så får den växa på nytt ,

Det beror på vad du menar med sågar ned, men som jag tolkar det stämmer det inte. Thuja bryter ytterst litet eller inget alls från gammal ved så därför är det ingen bra idé att "såga ned" den och få den att växa på nytt
Cellestine
Alla har hört olika eller uppfattat olika så det förvånar mig inte ett dugg om du varit med om annat , men som sagt det kräver ju lite arbete och det var ju det man kanske inte ville utan satsa på nytt , hoppas på att slippa åsiktsklyvning ,men goda råd är ju alltid välkommna om det kan vara till nytta för någon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon