Full version: vissnande småväxter
serx
hej, jag har lite problem med några små växter som är ungefär 2-4 cm.
1
En kiwi som har gula blad, kan den ha fått för mycket sol?
2
En eucalyptus som har bruna blad, vad är problemet?
3
Nåt som jag inte vet vad det är, som hade fina gröna blad och lagom fuktigt vatten, som bara tvärdog, varför gör den så??
4
En växt som bröt stjälken men som ändå lever vidare, jag har byggt en anordning som håller upp växten, kommer den att läka ihop??

vore trevligt om jag kunde få svar, tacktack
grodchen
De där beskrivningarna är väldigt svåra att ge svar på, vet du?

En vanlig anledning till att bladen blir gula/bruna är skadade rötter. Av undervattning eller övervattning eller ojämn vattning. Är det så så kan det vara svårt att fixa.

3
Otur? Det troligaste svaret är fel i vattning. Köld/blåst antar jag att vi kan utesluta?
Växter tvärdör tyvärr för både för erfarna och ovana odlare, men antalet som dör brukar minska med erfarenhet.

Fuktigt vatten förresten? betyder det att vi snackar sticklingar, eller skrev du bara fel på fuktig jord?

4
en del klarar att växa ihop, andra kan grena ut sig, medan åter andra är dödsdömda. Vet du vad det är för växt (bild kanske?), och om det finns några blad under brottet?

/Mary
serx
hihi fuktigt vatten...det var jord jag menade, alla är från frön tongue.gif

tack för svaren, jag förstår att det inte är helt enkelt att svara på, det kan väl va olika anledningar liksom. Jag tänkte att de bruna bladen var pga antingen för mycket eller för lite vatten, så man vet hur man ska vattna i fortsättningen.

det är inga blad under brottet, den är bara kanske 10cm hög. den ser ganska kul ut med upphängningen, jag kanske tar en bild imorrn.

Alla odlingar känns rätt viktiga för det är bara ungefär 2 av varje sort.
grodchen
Ja, visst vore det bra om man kunde säga om det är under eller övervattning. Men för lite vatten gör att rötterna torkar och dör på så vis. För mycket gör att rötterna drunknar. I slutändan så är resultatet att rötterna dör, och ovan jord ger det samma symptom. Även om bladen behöver koldioxid så behöver rötterna lite syre för att överleva. För att göra det lättare för sig kan man blanda vermiculit eller perlite i såjorden, så blir inte vattnet kvar så länge. Tror att man kan dra upp frön i ren sand också med gott resultat. Kommentar på det någon?

När ens frösådder misslyckas kan man ju alltid trösta sig med färdiga växter.. det finns alldeles för många intressanta sådana..

hoppas du får fjutt på några av dina växter iaf. Jag vet själv hur man lider. Jag mördade tex min klänglilja förra sommaren. Den var en av de sorter som inte klarar ett brott upptäckte jag. Tror att knölen har tappat gnistan också efter en misslyckad säsong. Så här skulle den se ut:
http://www.weibulls.com/IboxImage?images/p...arge/411185.jpg
Fantastiskt vacker men tyvärr både känslig för hantering och giftig. Jag kommer nog köpa nya knölar och testa igen någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon