johannareb
Recept på en toppengod kaka med mynta och persikor. Passar bäst för sommaren, men man kan väl tjyvstarta lite om man får tag i persikor vill säga. Det är nog godast med färska persikor, har faktiskt inte testat med konserverade, men jag inbillar mig att det inte är någon hit.

Kakan kallas för en "Clafoutis", är av franskt ursprung och finns i flera olika varianter. Den är hur enkel som helst att göra, man kan inte misslyckas!

Varsågoda: Clafoutis med persika och mynta:

Ingredienser:
Till formen
- 30 gr smör
- 50 gr strösocker
Till kakan
- 45 cl mjölk
- 5 cl crème fraiche
- 25 gr smör (smält)
- 1 ägg + 3 äggulor
- 120 gr socker
- 25 gr malen mandel
- 25 gr vetemjöl
- 2 kvistar mynta
- 6 mogna persikor

Värm ungen till 200°
Koka upp ca 2 liter vatten och lägg ner persikorna under en minut. Ta upp dem och lägg direkt ner dem i iskallt vatten. Dra av skalet.

Koka upp mjölken i en kastrull och lägg sedan ner myntan. Låt dra i ca 10 minuter.

Blanda ihop crème fraichen med ägget och äggulorna, sockret, det smälta smöret, mjölet och den malda mandeln. Rör ner mjölken. Vispa allting noggrant för att undvika klumpar.

Dela persikorna i klyftor och lägg dem i formen, smörad och sockrad, och häll mjölkblandningen över. Grädda i ugnen under 25 – 30 minuter.

Servera ljummen eller helt avsvalnad.
lena.g
hej Johanna
ska det vara någon speciell mynta???
rolleyes.gif
hälsningar Lena
johannareb
Det står ingenting om det i receptet, så jag tog vad jag hade i myntaväg när jag gjorde kakan själv förra sommaren. Fast inte kattmynta, kanske..
Viola
CITAT (johannareb @ 26-03-2003, 11:22)
Recept på en toppengod kaka med mynta och persikor.
Ingredienser:
-----

Till formen
- 30 gr smör
- 50 gr strösocker

Dela persikorna i klyftor och lägg dem i formen, smörad och sockrad, och häll mjölkblandningen över.
.

Hej Johannareb!

Ditt kakrecept ska jag pröva - när jag hittar lämpliga persikor och mynta.. det låter så mums!
Men en sak var ny för mej - Du smörar och - sockrar- formen?
Hur får Du det hela att lossna? Ge mej tips!

Mvh Viola
i Helsingfors
huh.gif ohmy.gif huh.gif
johannareb
Jo, alltså, istället för ströbröd tar jag strösocker, men det behövs inte mycket alls. Och jag har aldrig haft problem med att kakan inte har lossnat.

Smeten i sig är ju egentligen som pannkakssmet, fast sötare och i det här fallet smaksatt.
Viola
TACK - Du svarade snabbt - Johannareb !
Jag prövar - det lät så bra!

Mvh Viola
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon