Mitt femåriga Åkeröträd sneddar alltmer åt öster. Det började redan första året. Eftersom det inte fanns några riktigt fina toppskott på träden hos plantskolan fick jag binda toppskottet vid en bambukäpp för att det skulle växa rakt upp.
Men sedan fick jag reda på att Åkerö har svårigheter med att grena sig om man inte hjälper till med beskärning. Resultatet har jag lagt in i mitt album, en serie på fem bilder. Fem sidor av Åkerö
Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med trädet för att det inte skall bli så snett och för att grenarna skall bli på rimliga avstånd från varandra och inte lämna stammen bar på nästan en meter som det är nu.
Skall jag ta bort de två understa grenarna på det treåriga Gravensteinerträdet? Det har grenat sig fint och växer bra i övrigt.Gravensteinerträdet
Bigarråträdet Sam började förra sommaren blöda där stammen, cirka en och en halv meter nerifrån, grenat sig i två stammar. Var det förra sommarens regn som fick trädet att växa så mycket att barken inte hann med eller är det någon sjukdom? Trädet är tio år gammalt. Sam