snofsan
Mitt femåriga Åkeröträd sneddar alltmer åt öster. Det började redan första året. Eftersom det inte fanns några riktigt fina toppskott på träden hos plantskolan fick jag binda toppskottet vid en bambukäpp för att det skulle växa rakt upp.
Men sedan fick jag reda på att Åkerö har svårigheter med att grena sig om man inte hjälper till med beskärning. Resultatet har jag lagt in i mitt album, en serie på fem bilder. Fem sidor av Åkerö
Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med trädet för att det inte skall bli så snett och för att grenarna skall bli på rimliga avstånd från varandra och inte lämna stammen bar på nästan en meter som det är nu.

Skall jag ta bort de två understa grenarna på det treåriga Gravensteinerträdet? Det har grenat sig fint och växer bra i övrigt.Gravensteinerträdet

Bigarråträdet Sam började förra sommaren blöda där stammen, cirka en och en halv meter nerifrån, grenat sig i två stammar. Var det förra sommarens regn som fick trädet att växa så mycket att barken inte hann med eller är det någon sjukdom? Trädet är tio år gammalt. Sam
Cilla
Vilka bra bilder! Här syns verkligen vkten av att fota ett träd från minst 4 håll för att man ska kunna se var det behöver.

Åkerö:
Jag skulle ha spänt Åkeröträdet åt väster för att förhindra lutningen. Brett band om stammen ganska högt upp, snöre ned till påle/tältpinne nere i marken. Spänn nu, ta bort i oktober och spänn igen nästa vår om det behövs.

Beskärningen skulle jag gjort i JAS på Åkerö, trots att det är ett ungt träd som man därför hellre vill beskära på vårvintern. Men fruktträdkräfta är alltför vanlig på Åkerö och med rengjorda verktyg i JAS har man minst risk för denna.

Det första i beskärningen jag skulle göra är att ta bort grenarna från stammen längst ned, några stycken. De svagt utvecklade tar bara näring och de andra vill man antagligen kunna gå under så småningom när de sträcker sig 4-6 meter ut i gräsmattan åt alal håll från stammen.

Den här individen verkar vilja strunta i toppskott och det är ganska vanligt hos Åkerö. Jag skulle valt ena som toppskott, ev spjälkat den rak med bambustör och kortat in de andra kraftigt.

I övrigt, vad jag kan se på fotot, skulle jag kortat in grenarna. Detta främst för att få tjockare grenar i förhållande till deras längd, det blir starkare. Man brukar vid inkortning av grenar (som växer från stammen) på så här unga träd tänka att
1. toppskottets yttersta spets liksom grenarnas yttersta spets ska vara i vinkel ca 45 grader. Ju äldre trädet blir detso mer släpper man ut sidogrenarna i basen så att vinkenln ökar.
2. Snittet bör läggas över den knopp som har riktning dit man vill att grenen ska forsätta. Är det en starkt horisontell gren väljer man att lägga snittet över en knopp/blad som har riktning uppåt, är det en gren som växer åt öster väljer man att lägga snittet över knopp åt väster mm.

Att det är en meter mellan grenvåningarna är inget problem. Här kommer trädet själv fylla ut med sidogrenar och dessutom kommer alla grenar tygas ned och bli mer horisntella så småningom.

Gravensteiner: Det är lite sent att beskära nu, knoppsprickning är på gång. Beskär i JAS. Och ja, ta bort de lägst sittande grenarna om du vill kunna gå under trädet eller klippa gräs ed när de blir stora och långa.

Plpmmonet<. troligtvis gummiflöde. Vanligt på plommon. Mer vanligt på av beskärning stressade träd, på träd som står i sammanpackad jord. Stärk trädet genom att ta bort grässvålen under kronan, gödsla med naturgödsel innan midsommar och håll trädet vattnat vid torka.
snofsan
Cilla,

ett svar från dig var precis vad jag ivrigt hoppades på. Jag har varit inne på dina olika sajter och sett att du är professionell på träd. Det känns så tryggt att kunna rådfråga dig. Då vet man att man får de bästa tänkbara råd som finns.
Mitt varma tack! wub.gif

Jag skall genast binda Åkerö åt rätt håll och gräva bort grässvålen runt bigarråträdet samt ge det kogödsel och vatten. Resten blir ju en fråga för sensommaren. smile.gif

Tack ännu en gång Cilla. wub.gif
Cilla
De där träden har alla möjligheter att bli bra Snofsan. Jag glömde skriva att de har bra förutsättningar med inte så mycket, men kärleksfull hjälp!

Jag gillar uttrycket "trädet sneddar" - det var kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon