Full version: Blå salvia
Elizabeth
Min blå salvia är ca 15 cm hög nu men den förgrenar sig inte. Jag fick t o m stödja en del av plantorna.

Ska man toppa den eller förgrenar den sig själv?
maissan
Frösådde min salvia 19/3. Den var seg i början, men den har förgrenat sig bra. Mina är dock inte högre än 15-20 cm. Jag tror inte man ska toppa den, men helt säker är jag inte.
Elizabeth
Min såddes 30/3. Inte en enda förgrening wacko.gif sad.gif
kerstin z5-6
sådde sista april -väl förgrenade -ljusbrist gissar jag är problemet -det bättrar sig när du börjar avhärda
bikiv
CITAT (Elizabeth @ 19-05-2005, 08:25)
Min blå salvia är ca 15 cm hög nu men den förgrenar sig inte. Jag fick t o m stödja en del av plantorna.

Ska man toppa den eller förgrenar den sig själv?

Jag sådde - för ivrig igen?- redan den 28/2! Lååångsamt växte den i början, men började toppa redan då plantorna inte var mer än ca. 2 - 3 cm. Idag är de ungefär 15 cm, rikt förgrenade och kraftiga.

Har tidigare varit "rädd" att toppa men i år har jag farit fram med saxen "hej villt".

Ska bli intressant att se hur toppningen påverkar växternas blommning?
Elizabeth
Ja, det skulle bli intressant , bikiv, du får höra av dig senare fram och berätta.

Jag började avhärda mina plantor och det verkar att soljuset har en postiv inverkan för deras förgrening.

[COLOR=red]En fråga till: Är det någon som försökte vinterförvara blå salvia? Jag läste att det skulle gå, på samma sätt som dahlia.
Lena
Ja, jag försökte i vinter, men de dog och nu vet jag varför. De klarar inte lägre temp. än + 15 under vinterförvaringen, så nästa vinter blir det ett varmare ställe än dahliorna så får vi se hur det går

Lena zon 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon