Maria zon 6
19-05-2005, 07:52
Jag skulle gärna vilja ha en mininäckros i en stor zinkbalja. Poängen med det hela är ju att det ska se frächt ut men jag misstänker att det blir ganska grumligt och mycket alger om vattnet är helt stillastående (vilket det ju kommer vara). Blir det unket och äckligt? Om så är fallet - hur gör jag för att undvika det? Någon som har erfarenhet och tips?
Jag hade en liten "minidamm" förra året i en knallblå gummilövkorg som jag köpt på Åhléns. I botten hade jag stenar och snäckor och så hade jag en flytväxt. Vattnet blev efter ett tag grönt och lite äckligt, men det var en lätt sak att byta vattnet så fort det blev läbbigt.
/Stina
Ingrid på Västkusten
19-05-2005, 09:52
Hej hopp,
Finns något som heter vattenpest och använs i akvarier. Den hålelr vatten fräscht även om man får lit ealger precis i starten innan allt stabiliserat sig.
Hälsar Ingrid som haft balja i snart åtta år nu.
Maria zon 6
19-05-2005, 15:25
Det ska jag prova. Tack fÖr tipset!
Ingrid på Västkusten
19-05-2005, 15:56
Eller kombinera med flytväxter - det gör också susen för vattnet - vad Du har plats med. Själv har jag en starkväxande näckros i baljan ( jaja - det bidde fel i starten1) så den behöver allt utrymme själv. vattenpesten bor alltså under ytan så man ser den aldrig - fästes vid en sten t ex i botten.
mollys_matte
22-05-2005, 15:19
jag funderar på att ha en liten balja med vatten, och fick då tipset att inte ha stenar i, kanske bara några större om jag absolut var tvungen, för det blir lätt mycket smuts med småsten! Sen ska växter som musselblomma och vattenhyacint vara vattenrenande! (de är flytväxter)
Var får man tag på en näckros som kan leva i en balja?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.