Full version: Stroller Kombi
Maria zon 6
Planerar att ge gräsmattan en behandling av StrollerKombi. Nu har jag fått höra att det måste komma rejält med regn i samband med att jag sprider ut Stollern samt att det måste vara en medeltemperatur på minst 15 grader. Stämmer det? Regn/bevattning förstår jag att det behövs men hur är det med värmen? Måste det vara minst 15 grader och i så fall varför?
(Är rädd att jag aldrig kommer kunna sprida ut Strollern här uppe i den kalla nord om jag måste vänta på sådan tropisk värme... tongue.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Det behövs vatten för att medlet ska lösas upp och tas upp av växten. +15 tror jag är för att ogräsmedlet ska funka bra och sedan brytas ner. Kom ihåg att inte använda stroller combi nära buskar, perenner mm. de brukar inte må så bra av ogräsmedlet i stroller combi.

http://www.odla.nu/artiklar/o-gras-ht3.shtml
Reserv
Enligt artikeln som länkades så gäller det örtogräs, men typ Kirskål är rotogräs va? är det bara Rambo och Round up som gäller där då? T.o.m. Odla.nu rekomenderar dom medlen tydligen, i A o T tar det hus i faderullan om man nämner Round up. Gräsmattan består mest av Kirskålen, tyvär. sad.gif
uno
Har du mycket ogräs över hela gräsmattan? Om inte, kan Du göra som jag har gjort. Där det var mycket ogräs körde jag med strollerspridaren i övrigt
spred jag för hand. Numer är det enbart handspridning som behövs.
flowerpower
En liten följdfråga... Hur farliga är dessa preparat för djur? Det stod ju i artiklen att man inte skulle gå barfota i gräset första dygnet... Hur funkar det för katter som får det på tassarna och sen slickar det i sig? Överlever maskar och annat trevligt kryp?

//jessica
Reserv
CITAT (flowerpower @ 19-05-2005, 14:17)
En liten följdfråga... Hur farliga är dessa preparat för djur? Det stod ju i artiklen att man inte skulle gå barfota i gräset första dygnet... Hur funkar det för katter som får det på tassarna och sen slickar det i sig? Överlever maskar och annat trevligt kryp?

//jessica

wacko.gif blink.gif Ja just det, hur går det om man har hund och katter? Rambo och Round up har det vart såna diskussioner om på andra fora, så där vet man att det inte är farligt för djuren. Men Stroller kombi, hur är det med den då? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt en artikel skriven av BT kemi som handlar om risker med fenoxisyror så står det att det är måttligt toxiskt för däggdjur. Medlet tas snabbt upp av tarmen vid förtäring. Vid lite större doser (står tyvärr inte vilken mängd) kan man få lätt skador på lever och njurar + man kan få illamående och kräkningar. Hos djur som förtärt medel med fenoxisyra så har man sett aptitförlust + viktminskning. I djurförsök har man sett att medlet har gett fosterskador när man matat djuren med höga doser av medlet.

Troligtvis är nog dosen fenoxisyra ganska låg i stroller kombi riktigt farliga medel brukar inte få säljas till allmänheten. Men om man kan så kan man ju försöka låta bli att släppa ut djuren och ungarna på gräsmattan direkt efter behandlingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon