maissan
19-05-2005, 08:34
Mina Physalis har växt så bra och de har redan satt knopp, men till min stora fasa har något drabbat dem. Bladen rullar ihop sig och de har en mängd knottror, gulaktiga/ljusgröna. Alla plantor har ännu inte fått detta. Vad kan ha hänt. Jag kan inte se någe ohyra på dem och de står i ett växthus. HJÄLP!
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2005, 08:56
Det är ödem(liknande korksjuka) och det är ibland ganska vanligt när man odlar denna växt det är ingen ohyra eller svamp utan det är klimatet som gör så cellerna i växten sprängs (jag har för mig att det var luftfuktigheten som medverkade till detta, i hobbyväxthus kan du inte styra klimatet så det passar växten jättebra, växten brukar dock inte lida nämnvärt av ödemen på bladen den kommer växa och sätta frukt ändå)
maissan
25-05-2005, 10:38
Tack snälla för ditt svar. Ja, man lär någe nytt varje gång man drabbas, så man får se det positivt. Jag slängde i allafall de drabbade plantorna ifall de kunde smitta. Det finns fler kvar jag kan glädjas åt. Nu vet jag till nästa gång.... tack igen!
Mvh/Maissan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.