onlyirishbiddy
Min Merill som jag satte förra våren lurade mig!
Det fanns ju massor med knoppar - som såg precis ut som blomknoppar på alla bilder jag har tittat på - och de började spricka upp i slutet på förra veckan - men tji fick jag för ut kom bara blad..... sad.gif

Vad har hänt?
Har någon en Merill som har gjort likadant?
Vad ska jag göra till hösten / nästa år för att få blommor 2006 (det är en eeeevighet dit ju)? unsure.gif
jegi
Nja, jag köpte en Merrill i år i april. Fullt med knoppar på den oxå, men bara blad blev det från dem. Det skulle förvåna mig om den hade blommat innan jag köpte den.
Vissa magnolior blommar först efter flera år som t ex Kobus. Merrill är en hybrid mellan Kobus och Stellata (finns flera och dom heter som grupp Loebneri)
Släktskapet från Kobus skulle ju kunna tyda på att den dröjer med blomningen men jag har inga uppgifter om att det skulle vara så.
Hannele
Lugn, jag fick vänta 10 år för min första blomma. sleep.gif

Magnolia kobus.
jholma
Jag har en Merril som jag satte för 5 år sedan. Den blommade inte de första två åren. Nu blommar den rikligt. Ta det lungnt den kommer igång om något år.

Jan
Cilla
Vi med unga magnolior får njuta av knopparna som ju är ljuvliga även utan blom. Kanske hjälper det också att tänka att det inte heller för träd är bra att bli könsmogna för tidigt...
Big Gardener
TÅLAMOD! smile.gif

Oftast drivs magnolior ganska hårt i plantskolor för att blomma under tiden i affären och därmed utgöra blickfång för kunderna. Naturligtvis köper kunderna det som blommar eftersom det ser fint ut, men plantan befinner sig inte alltid i bästa kondition för framtiden...

Magnolior tar oftast ganska lång tid på sig att etableras, växa och blomma. Jag har en Magnolia x soulangiana som tog åtta år på sig att blomma, men stor blev den under tiden.
onlyirishbiddy
Oj....

oj oj oj oj....

....och vi som bara tänkte bo här i några år.... huh.gif
Hannele
CITAT (onlyirishbiddy @ 20-05-2005, 09:32)
Oj....

oj oj oj oj....

....och vi som bara tänkte bo här i några år.... huh.gif

Då kanske magnolia inte är det smartaste köpet - om man vill njuta själv.
Cilla
JO Biddy - självklart ska man plantera favoritträd på varje ställe man bor, även om man bara bor där kort tid! Tänk om 10 och 20 år när du far förbi ett stort prunkande magnoliaträd och du kan säga både till dig själv, till de som bor där och till andra att "det här är mitt verk"!

Träd man planterar tycker jag känns lite som "mina" oavsett på vems mark de råkar stå.
onlyirishbiddy
Tack Cilla - just din kommentar värmde behövligt. wub.gif

Nu ska jag ut och glädjas åt mina Magnoliablad.

biggrin.gif biggrin.gif
Jan af Lisö
Med lite erfaranhet så håller jag med Big Gardener om det med blommor på unga magnolior. Köpte själv en Stellata Waterlily i våras, den hade blomknoppar, de flesta plundrades av fåglarna men några blommade.

Alla skott/grenar (12 st) som hade blomknoppar dog/torkade ut, medan resten av magnolian ser bra ut.

En erfarenhet rikare skall jag i framtiden alltid köpa magnolior utan blomknoppar. Varför betala mer för sämre kvalité ?
Pesco
Sniffa på bladen. Min sieboldii doftar underbart, lite som lime med en smula kanel. Tyvärr gillar rådjursbocken också att gno sig mot den...

Förra året stod han utan blommor, och i år - sex år gammal varav ett år som planterad växt - fick han sina tre första. Men de var fina.

Nu väntar jag på Lennei Alba.
MB1965
Ålder ja... kan man köpa äldre magnolior 5 -10 år någonstans i Göteborgstraktern/Västsverige? Är det oändligt dyrt ?

Mvh
Limeblossom
Vad klagar ni för? smile.gif Vi kan väl inte ens ha magnolior här uppe...zon 5? eller har det kommit någon härdigare sort, som det verkar göra med allt annat....
Jan af Lisö
MB1965, titta på Zetas hemsida, där finns det några exempel på vad större magnolior kan kosta. Tidigare bidrag här på forumet säger att Glöteborgspris är halverad Zeta-priset (?). Tycker fö att de flesta plantskolor i Stockholmstrakten ligger på Zetas nivå, åtminstone vad gäller magnolior i det stora hela, däremot priset på en enskild sort kan variera.

http://www.zetas.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon