Ullet
i Graphic Converter? Jag har lyckats med en men den andra blir för stor hur jag än gör. Alltså jag blir total knäpp! Jag skulle ju för en ggrs skull göra ett album men det vill sig inte för mig.
Svante, zon 1
Du går in under
Bild -> Storlek -> Skala

Eller om du har engelsk version
Picture -> Size -> Scale

Där ändrar du antalet pixlar bilden består av (under Dimension). På så sätt blir bilden mindre till storleken.

Om du har en jpg-bild kan du dessutom göra så att bilden kräver mindre minne för att lagras (dvs tar mindre plats på hårddisken) genom att välja en högre komprimeringsgrad. När du klickar spara får du upp en dialogruta. Låg kvalitet ger en mindre bild så du får prova dig fram till en lagom kompromiss. Hoppas detta kan vara till lite hjälp!
Ullet
Jag har fått litet hjälp nu o fått in bilder i albumen men dom blir stora o jag får inga fina tumbnails på dom två sista bilderna. Har jag gjort nåt fel? Storleken måste ju vara bra eftersom dom är godkända i storlek men varför blir det inte några tumbnails?
Svante, zon 1
Fina bilder, men jag vet inte varför du inte får thumbnails. Fråga den/de personer som sköter tekniken bakom albumen.
Ingemar
CITAT (Ullet @ 19-05-2005, 13:13)
Jag har fått litet hjälp nu o fått in bilder i albumen men dom blir stora o jag får inga fina tumbnails på dom två sista bilderna. Har jag gjort nåt fel? Storleken måste ju vara bra eftersom dom är godkända i storlek men varför blir det inte några tumbnails?

Svårt att säga vad det beror på men på något vis har du lyckats få in större bilder än vad som ska gå, största tillåtna storleken är 600x800 pixlar och du hade flera som var betydligt större än så, t.o.m. så man får scrolla i sidled? Det kan bero på detta.

Testa med att ta bort bilderna utan tumbnails och ladda sedan upp dem igen, gärna lite förminskade så bör där bli tumbnails också.
Ullet
Okej, jag har alltså lyckats med saker som inte borde gå att lyckas med? *duktigt* *S* Jag får försöka med det då! Men inte just nu. *ler* Men jag ska fixa det.
Svante, zon 1
CITAT (Ingemar @ 20-05-2005, 13:47)
Svårt att säga vad det beror på men på något vis har du lyckats få in större bilder än vad som ska gå, största tillåtna storleken är 600x800 pixlar

Det var nytt för mig. Jag tittade snabbt i hjälpsidorna och hittade inget om detta, finns den typen av information någonstans och i så fall var?

Jag undrar också om det sker någon typ av automatisk komprimering av alla bilder som laddas upp, de som jag har laddat upp ser ut att ha krympt på vägen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon