martinagson
19-05-2005, 10:30
I en av utebodarna bygger getingarna bo. De vill gärna bygga sitt bo i takbjälken precis ovanför dörren. Varje gång jag öppnar så svischar det ut en geting alldeles galen. Två gånger om dagen blir jag tvungen att ha sönder deras lilla kupa. Den är ju inte stor tack och lov, men vill inte ha getingarna precis i ansiktshöjd. Hur gör jag för att få dem att sluta bygga bo just där? Finns det några medel eller andra knep?
MVH
Martina.
kristerh
19-05-2005, 10:33
Spraya med nåt gift

annars kommer du snart att ha hela uteboden full av ilskna getingar, och inte minst de kommer att irritera dig på sommaren när de vill ha din mat, dricka din dricka osv...
krister
gammelnalle
19-05-2005, 19:59
Jag låter mina leva. Vi har en deal: Jag rör inte dem och de rör inte mig...
FUNKAR FAKTISKT!!
Inte skulle du gilla om någon rev ditt hus?? Klart att de är irriterade, skulle jag vara med..
Snöflinga
19-05-2005, 20:31
Spraya, pensla med ättika.. det har funkat för mig
Som ung hade vi getingar i förådet. Det boet rev vi, men de byggde alltid nytt. Så till slut lessnade mina föräldrar och de lät boet vara kvar. Stort blev det, men getingarna var helt harmlösa, trots att boet hängde i dörrkarmen till förådet. Det enda jobbiga var ett de bajsade ganska mycket på golvet...
Nå, min poäng är att när sommaren var slut dog getingarna och boet blev tomt. Då fick boet hänga kvar och sedan fick vi aldrig getingar i förådet igen. De trodde nog att det redan var upptaget. Testa det.
Gossen Ruda
20-05-2005, 17:31
Getingar är nästan som bobyggande fåglar, har dom bestämt sig för en boplats flyttar dom inte frivilligt. Fåglar är dock lite lättare att bli av med, det är bara att lägga en sten eller planka i boet så bygger dom någon annanstans. Beträffande getingar så är enda chansen att mosa drottningen. Om man inte som jag har kvar fjärilshåv och ättiketer men det är ovanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.