djingis
Jag har fått myror i huvudet rolleyes.gif
Jo, för ett par veckor sedan då min äldsta dotters konfirmation närmade sig så bakade jag kakor ett par dagar innan.
Vi hade smörgåstårta direkt efter kyrkan men sedan lite kakkalas till kaffet.
En vän till mig från Lund ringde och fick nöja sig med att prata med min man då jag var ute på en ridtur. Då hon hade sagt att jag var en utdöende sort som fortfarande bakar småkakor.
Hm ? Jag som är född i mitten av 60-talet och utdöende "kakbakerska".
Tja??
Konfirmation blev en glad tillställning och vi åt och fröjdades efteråt.
Några förundrades över mina bakverk och då kom vännen från Lund upp i huvudet. Var det sant det hon hade antytt?
Nu i måndags så fyllde maken år och jag satte till att baka på söndagskvällen samt bakade på måndagsmorgonen nya kakor.
Jag gör detta för att jag tycker det är attans kul och filodoferar där jag står och donar i köket. Letar ständigt efter recept.
I måndags tog jag fram ett recept som min gamla dagmamma använde sig av och Tant Elida hade varit 105år idag om hon levat. Så recepten hade några år på nacken. Jag tänker på henne när jag står där och likaså när jag trillar grovbrödkulor med gamlamormors recept.
Finns det fler utdöende släkten här eller ska vi avliva myten? biggrin.gif
Rossi
Jag bakar också kakor. Både småbröd, kladdkakor, pajer etc. etc.

Mycket godare än köpekakor.
farbror B

Låter som om djingis och Rossis adresser bör skrivas ner när man kör ilandet och är sugen på lite doppa=)
Betty
Jag tycker att det är roligt att baka kakor men nu när vi inte längre har några barn hemmaboende så blir det inte av att baka så ofta, mest till jul... smile.gif
farbror B
skriver om det där, gick junte å läsa, typ:

Låter som om djingis och Rossis adresser bör skrivas ner när man kör ilandet och är sugen på lite doppa=)
Rossi
CITAT (farbror B @ 19-05-2005, 12:28)
skriver om det där, gick junte å läsa, typ:

Du är välkommen! Vad önskas? Havregrynsgröt med kruskakli? laugh.gif
farbror B
Nej nej, gärna kaffebröd i massor, småkakor =)
Rossi
CITAT (farbror B @ 19-05-2005, 12:46)
Nej nej, gärna kaffebröd i massor, småkakor =)

OK. Jag gör goda syltgrottor för att inte prata om limekakorna som jag har gjort på sistone. Vill du ha något tyngre kan jag göra fransk chokladkaka med vispgrädde. När dyker du upp?
Airamya
Jag bakar. Inte ofta o aldrig bullar, men jag bakar.

Limekakor? Låter jättegott! Kan man be om receptet på det (så kanske jag börjar baka oftare... wink.gif )
Rossi
CITAT (Airamya @ 19-05-2005, 13:01)

Limekakor? Låter jättegott! Kan man be om receptet på det (så kanske jag börjar baka oftare... wink.gif )

Varsågod!

Limestänger med kokos

30-36 stycken

Mördeg

3 ¼ dl. vetemjöl
1 dl socker
125 gr smör eller margarin
1 äggula

Garnering

ca. ½ dl. citron- eller limemarmelad
ca. 2 msk kokos

Ugn 225 grader

Gör så här:

1. Hacka samman ingredienserna till mördegen, använd gärna matberedare. Låt vila svalt ca. 1 timme.
2. Kavla ut degen till en rektangel på ett bakplåtspapper. Placera i en liten långpanna, ca. 25X35 cm. Grädda mitt i ugnen ca. 7 minuter.
3. Bred på marmeladen medan kakan är varm. Strö över kokos. Låt svalna. Skär i längder, ca. 8X3 cm.
Airamya
Tack!
mekare
Måste erkänna att jag nog aldrig bakat kakor - inte äns sockerkaka. :
Wera
Jag bakar gärna, men allra helst matbröd. Det äter man ju varje dag. Hos oss är det sällan som någon är sugen på kaffebröd... Så jag bakar kakor mest till familjefester och jul! Och då är det jätteskoj att baka!!
Just nu luktar det gott i huset då det är myslibröd i ugnen!! MUMS! tongue.gif
carol
Jag gillar att baka, men mest mjuka kakor för jag tycker att småkakor är lite för bökiga. Tyvärr blir det inte så ofta, men i tisdags snorde jag ihop en nötkaka när tvätten låg i maskinen. Och jag är 70-talist så med mig dör inte kakbaket ut. tongue.gif

CITAT
Mycket godare än köpekakor.

Håller med! smile.gif
netaave
Jag ska nu baka 200 st knäckkakor, beställning av sonen till 30-årskalaset. Enkelt bara röra ihop och klicka ut, men dom smälter i munnen.
Åsa - Alingsås
Min man (och vi är 70-talister) bakar ofta amerikanska mjuka havrekakor med barnen, och jag bakar bullar mest, kladdkaka ibland, någon gång bröd, men jag hittar inget riktigt bra recept på det. Någon som har ett rukigt gott bröd-recept?

Jag kan tillägga att min mans kakor är de allra bästa jag någonsin ätit, så här dör inte kakbakandet ut. tongue.gif
Pia mitt i Skåne
Boende på landet och med egna höns och gäss så måste man ju baka, vare sig man vill eller ej (men det vill man ju).
Jag har planerat ett bullbak (kanel eller vaniljbullar) så fort jag får tid, man gör ju ett gäng och fryser in när man står där ändå. Annars blir det som sagt gärna mjuka kakor (p.g. av tillgången på ägg), men en mördeg kan man ju alltid smälla ihop...
kerstin z5-6
Minst 14 sorter till julfikat -självklart smile.gif
farbror B

Åhå en sväng förbi Pia också då kanske, för en kopp te och en kakbit
[/B] smile.gif
Pia mitt i Skåne
EN kakbit???
farbror B

Tja, frestar du med fler så =)
Pia mitt i Skåne
Vi skulle kanske ställa till med ett "hemmabakknytkalas"
farbror B

Japp, ingen dum idé.
Tar med kardemummakaka
djingis
Min mellersta dotter fyller år den 20 december och många har ojjat sig och beklagat att fylla år i juletider.
Jag har sagt att änligen så har jag en anledning till att baka julkakor och det blir det med basta.
16 sorter fick jag ihop i jular med struvor , klenäter och med fyllda Berlinermunkar på tronen.
Ungen har den mest stämningsfulla födelsedag av oss alla biggrin.gif
SaraS
Jag är 70-talist och bakar inte småkakor men gärna äppelkakor/pajer och rababer/bärdito. Dessutom bakar vi nästan allt matbröd själva. Jag har två surdegskulturer som står och myser i kylen. wub.gif

Min svägerska är född -68 och bakar de mest underbara småkakor, så heldöd är nog inte kakbakskulturen...

/Sara
farbror B

Å jag som trodde surdegskultur var nåt med Horace Engdahl och Jan guillou å grabbarna laugh.gif
SaraS
smile.gif Kan kanske förklara att min man är ännu mer entusiastisk bagare än jag, helt plötsligt... Vad kan det vara tror du, lukten? Är den nån sorts hemlig feromon som kulturen utsöndrar??

laugh.gif
djingis
min äldsta dotter har en idol, Jan Hedh. hm!
Jag som gillade John Travolta
Fenja
Jag är nog också en utdöende art med, bakar ofta, gärna och myycket! Bullar, mjukakakor, småkakor, matbröd, tårtor och smörgåstårtor. Som norrbottning må man ju alltid ha något att bjuda på till kaffet när folk droppar in.
Mvh
Fenja
fruberglund
CITAT (Airamya @ 19-05-2005, 13:01)

Samma här smile.gif
ninnisky
jag gillar att baka matbröd - det är ju så sensuellt att knåda deg.... biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Visst bakar man väl kakor... men vem äter såna nuförtiden? Inte jag iaf.

Till varje jul bakas här några sorter och lika regelbundet frågas barn m. fam någon gång efter trettonhelgen om de vill ta med sig några som finns kvar i frysen... och lika regelbundet tackar alla nej och också lika regelbundet hamnar ett antal småbröd i soppåsen. sad.gif
och varje år kommer vi överens om att nästa jul ska här inte bakas kakor tongue.gif
Maria i Helsingborg
CITAT

Det är lite så, faktiskt. Det är jättetrevligt att baka, både mat- och kaffebröd men det är ju allt fler som gärna avstår.

Men nog är "familjen" tillräckligt stor för att avskriva det där som en myt. We are alive and.......baking smile.gif
djingis
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-05-2005, 00:06)
CITAT

Det är lite så, faktiskt. Det är jättetrevligt att baka, både mat- och kaffebröd men det är ju allt fler som gärna avstår.

Men nog är "familjen" tillräckligt stor för att avskriva det där som en myt. We are alive and.......baking smile.gif

vem äter???
Jisses! I söndags så hade jag 8 barn till lunchen här hemma. Då var 3 av dem mina. Så vi bänkade 1o personer i köket.
tjoff sägger det och sedan är det jag bakade borta. Antingen det är rågkrossbullar eller vetebröd.
Mmm. så gott här man och så är det borta. biggrin.gif
Anna i Mjölby
Klart man bakar! Småkakor är väl bara till våra födelsedagar, men annat kaffebröd är betydligt oftare. Inte så ofta vetebröd dock, men det beror på att sambon äter glutenfritt och den degen är jag inte vän med!!! wacko.gif Och då känns det ju taskigt att bara baka bullar till oss andra...
Rossi
CITAT (Felix matte @ 19-05-2005, 23:36)

Jag äter kakor! biggrin.gif

Jag tycker att de flesta äter kakor. Det är sällan man behöver truga och sällan som något blir över.
Zazu
jag gillar att baka, mest småkakor eller morotstårta med "klägg" på.....
Inga från Närke
Visst bakar jag kakor men inte lika ofta tyvärr som förr. Sedan barnbarnet fick diabetes blir det inte så mycket.

Mjuka kakor däremot har jag alltid i frysen om det skulle komma någon. Men det får inte vara för mycket för då går vi bara själva och nallar av det och man måste ju tänka lite på figuren som man inte har tongue.gif
fruberglund
Idag bakar jag...rabarberpaj...mums
wolkenkrabber
CITAT (fruberglund @ 21-05-2005, 18:54)
Idag bakar jag...rabarberpaj...mums

ibland for jag tji o gör nån rabarberpaj o vaniljsås så bakning lär väl inte dö ut, kan tilläggas att jag är 80talist
Eva i Skåne
Förr bakade jag massor, matbröd, bullar, kakor och allt hade en strykande åtgång och det var jätteroligt.
Fyra barn och massor av kompisar i ett barnrikt område. Så fort det luktade nybakat kändes det som all barn drogs till vår dörr biggrin.gif

Kanske var detta bakande grunden till våra mulliga former unsure.gif . Det är lätt att vara efterklok. sad.gif

Numera har jag prioriterat andra intressen och bakar mest till kalas och skäms inte längre för att bjuda på köpebröd, men nån gång får jag ett anfall och kan göra tio sorter till en jul. Gott, gott, men onyttigt...
gammelnalle
ååå köpekagor!!!!

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

hellre en ordentlig macka än fikabröd...

usch nu blev jag sugen på nåt gott madabrö me fidd på.....
zaaritha
Var försiktig med fiddet!!!!
gammelnalle
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif OK lovas härmed...
zaaritha
Bra!! rolleyes.gif
*Felix matte*
Matbröd bakas här fortfarande... så klart biggrin.gif Finns väl inget köpebröd som slår hembakt. wub.gif
Ophelia
Baka är roligt. Gärna sådana kakor som "alltid har bakats", där man slänger ihop en kopp här och en kopp där. Jag älskar russinkakor med havregryn, chokladkakor som är tunna och lite småsega med hackade hasselnötter i, nötkakor som praktiskt taget består av riven hasselnöt, socker och äggvita. Gillar knäckflar med och mandelflarn. Får kackelpyjamas av fransk kladdkaka!! wub.gif
yenny
Japp.. det bakas här med... american cockies för det mesta hemma... på jobbet mest mjuka kakor... för dom har lite svårt med att tugga våra kära boende...
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 21-05-2005, 21:50)
Matbröd bakas här fortfarande... så klart biggrin.gif Finns väl inget köpebröd som slår hembakt. wub.gif

jo det finns det.... det beror ju på VEM som bakat VAD....
MINA limpor äter jag helst inte upp själv... biggrin.gif biggrin.gif däremot är mina nygräddade frallor till helgfikat är goda...

men GENERELLT kan jag hålla med dig, himmabagad är bäst, speciellt om det är ett mustigt, mörkt , gärna skållat bröd, gärna lagom varmt (nästan nybakt) bröd....

(dags att stoppa i sig frukost: köpelimpor..

sad.gif sad.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon