Full version: nyanläggning
maria.norback
Hej!

Jag kommer troligtvis dyka upp här ofta med en massa mer eller mindre fåniga frågor - sitter just nu och tittar ut på det som ska bli gräsmatta, men som för tillfället är min sons sandlåda i jätteformat.

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus och nu frodas mina trädgårdsdrömmar som aldrig förr - nästan 4000 kvm, med ett dike nere i ena hörnet, det låter väl som att det skulle kunna bli nåt bra av det?

Min första fråga är hur tjockt lager matjord som är lagom för gräsmattan? Och sen för trädgårdslandet? Vi har jord så det räcker och blir över, men om man varken ska snåla eller överdriva? Det skulle ju vara mycket retfullt att sälja bort matjord för att om nåt år inse att vi skulle behöva köpa mer!

mvh / Mia huh.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag kan inte hjälpa dig med några exakta mått, men har ni jord så lägg på allt. Ett trädgårdsland som har ett 50 cm lager av matjord ger fina raka morötter till exempel. Rosor och andra buskar vill ha ett djup om minst 50 cm. Kör inte tillbaka något, det sätter sig och sjunker ner något med tiden också.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Säääälj inget!

Lägg på allt!

Det sätter sig, det spolas bort det försvinenr man måste ändå fylla på om ett par år ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon