Chrihanna
19-05-2005, 13:16
Ja som sagt, min rosmarin (har den i köksfönstret) får "krulliga" taggar och det har även uppkommigt lite vitt mjöl-aktigt på. Vad har hänt? Hur ska jag få det att bli bra igen? Är mjölet skadligt?
Tacksam för svar.
Låter som om den drabbats av ohyra, kanske spinn. Titta här på
Växtdoktorn så kan du kanske se vad det är och vad du ska göra åt det.
Mvh
Fenja
Krulliga blad har jag sett förr på rosmarin som vuxit inomhus. Jag vet inte vad det beror på (värme, ljus, vatten?), men det behöver inte betyda ohyra. Jag såg en som t.o.m. fick krulliga stjälkar... Enligt ägaren hade den varit så rätt länge och visade inga andra tecken på att må dåligt. Det vita mjölet är däremot ett tecken på att något är fel.
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2005, 22:32
Det vita mjölet låter som mjöldagg som är en svampsjukdom som är mycket vanlig på rosmarin ifall man har den inomhus, ute där det är annat klimat verkar den inte drabbas lika ofta. Mjöldagg trivs ofta där det är varmt och luften är ganska torr vilket stämmer in på många bostadsrum.
Vet inte vart du bor men bor du inte alltför långt upp så kan du sätta ut rosmarinen, placera den i skyddat skuggigt läge först och flytta den gradvis till soligare läge(den kan få en chock ifall man flyttar den direkt från bostadsmiljö till sol, blåst mm.) Ibland kan en klimatförändring stoppa upp angreppen. De gånger jag fått mjöldagg på rosmarin har jag klippt bort sjuka partier så snart jag upptäckt svampangreppen.
Chrihanna
24-05-2005, 15:55
tack så mycket för all information! Jag är så glad att detta forum finns!
M i Mälardalen (zon 2)
12-03-2010, 20:50
Jag har lyckats övervintra en rosmarin under lysrör denna vinter i rumstemperatur. Det är första gången jag lyckas med att övervintra rosmarin. Den har hela tiden mått bra fram till nu då den fått mjöldagg. Jag flyttade den från lysröret för ett par veckor sedan då mina frösådder behövde ljusröret.
Om man läser gamla trådar kring mjöldagg på rosmarin så låter det rätt svårt att bli av med detta.
Vad är de bästa råden 2010 för detta problem? Det känns lite för tidigt att sätta ut krukan utomhus.
Jag funderar på att klippa ned den och sätta den åter under lysröret + ev byta jord och tvätta med Atamon.
Finns det andra råd?
Hej
Svampen attackera svaga växter, jag menar om du ger dom bra näring och bra miljö, du kan stoppa Svampen.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2010, 08:47
Försök ställa den svalt och så ljust som möjligt + dränk in den i atamonvatten regelbundet det bromsar symptomen (men botar ej). Ev. kan du ta bort någon jättevit gren men svampen brukar gilla nytillväxt bäst och beskärning brukar få växten att skjuta nya unga skott. Mjöldagg är sortberoende så det brukar inte smitta växter som inte hör till samma släkte. Förhoppningsvis är det snart plusgrader på dagarna och då kan du ju börja ställa ut den på dagarna oftast brukar den repa sig då den kommer utomhus i ett klimat som är mer lämpligt.
M i Mälardalen (zon 2)
14-03-2010, 07:19
Hej!
Du skriver att det dränka in den i Atamon bara dämpar sympton och botar inte, men att den kan repa sig om den får möjlighet att stå ute. Blir den botad då om den står ute eller är det också bara att symptomen försvinner?
Dvs. ligger mjöldaggen alltid kvar latent i växten?
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2010, 09:28
Mjöldagg finns överallt i luften, växter som inte mår bra drabbas lättare. Det är svårt att skydda sig helt mot svampen (det finns olika mjöldaggsorter och ofta går de bara på ett släkte) är man ger dem bra klimat så brukar de kunna motstå svampen bättre.
Mjöldaggen finns inte i växten men det kan ju finnas konidier/sporer på växten som väntar på att växten ska börja må dåligt och bli mer mottaglig.
M i Mälardalen (zon 2)
14-03-2010, 11:26
Tack - nu förstår jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.