Har en slags ädelsyren, som inte är så gammal. I våras knipsade jag av flera av de överblommade blomställningarna från förra året.... misstänker nu att det var fel, för i år kommer färre blommor än förra året....?! Är det så att de nya knopparna kommer på de gamla, skall man därför inte knipsa av gamla blomställningar på syrener????
Det sägs att det ska gynna blomningen att man tar bort de gamla fröställningarna, så det är inte det som ger en sämre blomning kan jag lugna dig med! Däremot kan formklippning göra att blomning uteblir då de blommar på gamla grenar. Men det är också väldigt olika från år till år, så oroa dig inte!
Mvh
Fenja
Jag kan inte svara exakt på hur blomanlagen kommer, men det är intressant att veta för den som vill svara.
Däremot har jag också erfarenheten att syréner blommar ganka olika mycket år från år. Mina blommar mindre i år och det tolkar jag (gissar) var på grund av föregående årets mindre soltimmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.