Full version: Marktäckare
jaca
Har satt olika nävor , lammöron och kantnepeta under nyplanterade buskar (se annat inlägg).

Det behövs många många fler och vill gärna ha olika "klungor" med växter så snälla alla har ni några bra tips på ytterligare snabbväxare?
Rossi
Rosenbräcka! Underbart vacker!
Fenja
Vintergröna
ormöga
jordreva
perenn oxalis, blir ca 30 cm hög
murklocka
krypphlox
aubretia
murklocka
smultron
timjan
saxifagra
mandelblom
kattfot
vior
violer

Mvh
Fenja
jaca
Oj, det var en bra lista att ta med till växthuset. Rosenbräcka låter vackert men jag får nog slå upp den nånstans. Det ringer ingen klocka där..
Ciczi
Strandkrassing är min favorit som marktäckare.

Ciczi
Heddas matte
revsuga
Almdalen
Jättedaggkåpa, växer hyfsat snabbt och täcker bra.
/Ingegerd
Lena
Penningblad är min favorit, om du gillar gula blimmor, den är fantastisk

Lena zon 4
Åsa E
Myskmadra, har en underbar ljusgrön färg och breder snabbt ut sig.

Åsa
amaira
Peningbladen gillar jag med.

Tips:

Ta reda på när de blommar, innan du väljer!
En del av de uppräknade blommar enbart på våren, andra blommar hela sommaren.
Fundera över när du vill ha blomningen, och hurudana blad du vill ha när de inte blommar.
telli
Revsuga - vackra vinröda blad och sprider sej fort!! Plus att den är lätt att ta bort om den sprider sej för mycket!!

// A
Anna i Mjölby
Brokig kirskål, hehe! Myskmadran är en annan älskling och vintergrönan. Revsufan är jag inte riktigt vän med, det kommer upp för mycket mellan dem. Kanske mina sitter fel, för de blir inte alls så frodiga och fina som de som slår rot där jag inte tänkt mig...

Aubretia kan bli en riktigt marktäckare också, särskilt där man inte vill! Timjan är jättefint i torra soliga lägen, precis som kattfoten.
jaca
Tack för ytterligare svar!

Har satt vintergröna men har ingen aning om hur dom blir sen...när är deras blommningstid och hur länge? Är dom fina på vintern som det låter?

Oh, vilken rolig sida och vad ni är duktiga på att svara! Har ju glömt presentera mig(eller min trädgård); Bor på en gård och som det brukar vara på sådana har ingen gjort något åt trädgården någonsin. Från början var här en stor grusad bilparkering utanför dörren. Nåväl, jag har stängt ut bilarna, byggt vindskydd, gjort grusgångar och anlagt massor med rabatter samt planterat träd och buskar. Det mesta är gjort i år(förutom en liten mjukstart förra året. Själv så har jag då jobbat med blommor hela livet MEN då har det handlat om krukväxter. Har inte haft trädgård tidigare och nu exploderar mitt intresse för växter (som ju alltid funnits).

SÅ det var jag och vår trädgård.
noora
Japansk malört är kanske inte så snabbväxande (beror väl på vad man jämför med), men jag gillar dess utseende. Lågväxande med väldigt flikiga silvergrå blad. Väldigt "fluffig" wub.gif Den gör små oansenliga blommor också.

Vår vintergröna (tror jag i alla fall att det är) blommade tidigare i vår. Den är i alla fall grön på vintern också. Den odlas nog mest för de gröna bladen.
trasan
Mina rekommendationer:
Fänrikshjärta är mycket fint & växer väldigt bra (men lätt att ta bort). personligen gillar jag de vita bäst, tycker att en del rosa är lite "smutsiga" i färgen.
Ormöga är också mycket vacker - starkt blå. Båda tidiga i blomning. Murgröna - men kanske lite vanskligt om du har buskar på samma ställe. Revsuga är "fräck" för att den har så annorlunda färg - inte dumt att kombinera med mörkbladig Alunrot (som blir lite högre)
trasan
& limefärgad oregano- glömde den.... snyggt till det mörka!
Ylva i Dalarna
Kungsmynta!
Underbar växt med små gröna blad i massor som sen blommar med aromatiska blålila blommaor som bin, fjärilar och humlor älskar, sen kan man ju använda bladen som krydda också, som oregano. Sätt flera ihop så blir det urmaffigt redan första sommaren. Är dessutom mycket härdig.

Ylva
trasan
Kungsmynta kallas även svensk oregano. Glömde det! Växer vild åtminstone på vår skärgårdstomt & vissa öar!! (Tog många år innan jag fattade det!) Den limegröna varianten är jättefin & lägre /bulligare än den "vanliga" gröna (vilda)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon