Jan af Lisö
Har efter en brunnsborrning fått ca 1/2 m3 med krossad sten i ungefär samma kornstorlek som fin vetemjöl. Fick tips att den borde kunna användas som gödsling i trädgården pga sitt mineralinnehåll och undrar om det verkligen kan stämma ??
Ingrid på Västkusten
Det stämemr alldeles utmärkt detta!

Fast mindre känt i Sverige. I USA finns det odlare som bara använder detta med mkt goda resultat men så varierar mineralmängden ifårn berg till berg också.

Se till att få det ordenltigt blandat annars blir det betong. Jag ahde lyckan å fick en kasse en gång och det var minsann lite besvärligt men jag avrt rikt belönat i alla fall. Och det varar!
Tapio
CITAT (Jan af Lisö @ 19-05-2005, 16:07)
Har efter en brunnsborrning fått ca 1/2 m3 med krossad sten i ungefär samma kornstorlek som fin vetemjöl. Fick tips att den borde kunna användas som gödsling i trädgården pga sitt mineralinnehåll och undrar om det verkligen kan stämma ??

Halaj!

Det sa brunnsborraren till mig också. mycket mineraler s han. Borrade 60 m. Bara i berg. Fick 2-3 kubik stenmjöl. Dock har jag inte provat att använda det än så jag vet inte ifall det är bra gödning.
Han sa också att det är jättebra att ha under markplattor o.d. för som Ingrid säger så skall det bli som betong när det blir blött.

//T
KURT
Just som underlag för plattor är det bra, dels blir det stabilt dels så verkar inte myrorna kunna bygga bo i stenmjöl.
uno
Bra även mellan plattorna. Svårare för fröogräs att växa.
Helen B
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 19-05-2005, 17:00)
Se till att få det ordenltigt blandat annars blir det betong. Jag ahde lyckan å fick en kasse en gång och det var minsann lite besvärligt men jag avrt rikt belönat i alla fall. Och det varar!

Vad blandar du med då? Sand, jord, torv?
Vi har ochså borrat, men vårt stenmjöl ligger i nertrampat/kört på mossmattan där de borrade. Måste fixa till det snart, men det finns ju så mycket roligare saker än att "städa" bort stenmjölet. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Sand jord och kompost - översta lagret i en bädd t ex.
Rossi
CITAT (uno @ 20-05-2005, 08:32)

Hm, fast det är en sanning med modifikation har vi fått erfara. Fröogräsen trivs alldeles utmärkt i springorna mellan plattorna trots stenmjöl. Och myrorna med för den delen. På vissa ställen får vi fylla på med stenmjöl hela tiden eftersom myrorna drar iväg med det.
uno
CITAT (Rossi @ 20-05-2005, 13:49)
CITAT (uno @ 20-05-2005, 08:32)

Hm, fast det är en sanning med modifikation har vi fått erfara. Fröogräsen trivs alldeles utmärkt i springorna mellan plattorna trots stenmjöl. Och myrorna med för den delen. På vissa ställen får vi fylla på med stenmjöl hela tiden eftersom myrorna drar iväg med det.

Har Du sand under plattorna så kan det vara så att myrornas arbete i sanden skapar hålrum dit kanske stenmjölet far. Riktigt fint stenmjöl och då menar jag stenmjöl som blir vid bergsborrning torde inte bäras av myror.
Mellan plattorna borde stenmjölet, efter en del regn och sol, bli så hårt att fröogräset inte kan slå rot där. Naturligtvis måste det vara ogräsfritt innan stenmjölet lägg i springorna. I var fall så tror jag att det är så.
Ha en bra midsommar!
jåj
Stenmjöl används som "ingrediens" i en del jordblandningar och kan vara jättebra.

Vid plattläggning används stenflis i storleken 2 - 5 mm och helst en markduk under flisen för att förhindra rottogräs och att jord och flis blandas med tiden.

Myrorna bygger inte bo i flisen!
Kombinationer av sand och stenmjöl mellan plattorna rekomenderades för i tiden, men även ja har fått erfara att det inte funkade .... myrorna älskar att bo bland mina gamla plattor!

JÅJ
lena:-)
Hej, hittade denna trädgård där de använder sig av mycket stenmjöl..läs och fundera...

Sparlösa Trädgårdar-Sluta gräva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon