Full version: Går allt att äta?
chrdro
Har ordnat en liten täppa för kryddväxter i år men är novis på området. Utbudet är ju kollosalt och man ska tänka på solläge, jord, tålighet mm.
Min "dumma" fråga är dock går allt att äta? Tänker på tex. Salvia. Har ofta sett exempelvis Stäppsalvia och Blåsalvia i rabatter som mycket dekorativa inslag. Kan dock inte påminna mig att jag sett dessa växter tillsammans med andra örter i en örtagård ihop med våra vanligare kryddor som Isop, Rosmarin, Basilika, Timjan, Libbsticka, Citronmeliss mm.
Visst finns det bra böcker i ämnet men visst är det mycket roligare att skaffa sig kunskap på det här sättet.

Christer
Fenja
Du kan söka på Odlas första sida: Salvia och på andra kryddörter och läsa där. Sök även här på forumet så hittar du tidigare diskussioner om detta.
Mvh
Fenja
Pirum
CITAT (chrdro @ 19-05-2005, 18:18)
Har ordnat en liten täppa för kryddväxter i år men är novis på området. Utbudet är ju kollosalt och man ska tänka på solläge, jord, tålighet mm.
Min "dumma" fråga är dock går allt att äta? Tänker på tex. Salvia. Har ofta sett exempelvis Stäppsalvia och Blåsalvia i rabatter som mycket dekorativa inslag.

Har försökt googla och leta efter rekommendationer om att äta Blåsalvia, men intehittat några.
Det mesta går nog att äta...men smakar kanske inte så gott. Jag fick en del Blåsalviafrön, har inte satt den än, men jag gissar att den inte smakar lika gott som vanlig Salvia.
noora
Att en salvia-art är ätlig behöver inte betyda att de andra är det. Av salvior är det kryddsalvia, Salvia officinalis, som odlas som krydda. De andra odlas som prydnadsväxter. Jag skulle inte rekommendera att man äter dem om man inte är säker på att de är ätliga. Det samma gäller alla växter - ät bara dem du är säker på, och chansa inte bara för att en släkting är ätlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon